Vranken-Pommery profiteert van Europees herstel
De Belgisch-Franse champagnegroep Vranken-Pommery heeft enkele lastige jaren achter de rug. Maar er is reden voor optimisme.
De Belgisch-Franse champagnegroep Vranken-Pommery heeft enkele lastige jaren achter de rug. Eerst wogen de uitlopers van de financiële crisis en daarna de eurocrisis op het consumentenvertrouwen. Daarna hakten de terroristische aanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016 fors in op het toerisme en op het restaurantbezoek.
En in juni 2016 was er de onverwachte uitslag van het brexitreferendum in Groot-Brittannië, de op één na grootste markt voor Vranken. De uitstap van het land uit de Europese Unie leidde tot een daling van het Britse pond met 20 procent en veroorzaakte onzekerheid.
Maar er is reden voor optimisme voor Vranken, het nummer twee in zijn branche, na de luxeketen LVMH, met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole. De Franse economie is na jaren van kommer en kwel eindelijk aan de beterhand en ook het toerisme herneemt.
Ook het bredere algemene economische herstel in de eurozone is een welgekomen ruggensteun voor Vranken, dat stilaan de vruchten plukt van zijn inspanningen om meer omzet te halen buiten Europa. Voorlopig blijft de bijdrage daarvan op groepsniveau nog beperkt: 9,5 procent in 2016 (28,6 miljoen euro) en 12,8 procent in de eerste helft van 2017 (13 miljoen euro). De groei in landen als Japan, Australië en de Verenigde Staten is evenwel dubbelcijferig.
Voorlopig zijn de betere economische omstandigheden nog niet zichtbaar in de cijfers. De jaaromzet bleef vorig jaar nagenoeg stabiel: 300,2 miljoen euro, tegenover 300,1 miljoen euro in 2016. Na negen maanden was er een omzetgroei met 3,9 procent tot 160,4 miljoen euro, maar dat was vooral een gevolg van hogere verkopen van generische en halfafgewerkte wijnen (+76,1% tot 11,8 miljoen euro).
Die vielen terug in het vierde kwartaal, waardoor de verkoop uit champagne en porto op jaarbasis zakte met 1 procent tot 252,3 miljoen euro (-5,2% tot 118,5 miljoen in het vierde kwartaal). De omzet uit roséwijnen en vins gris uit de Camargue steeg met 2,8 procent tot 38,8 miljoen euro op jaarbasis, na een daling in het vierde kwartaal met 3,2 procent tot 17,6 miljoen euro.
Tegen 2019 worden 900 hectare omgevormd tot biologische gronden, met als doel de verkoop van de meer rendabele biowijnen fors op te krikken. Daarnaast zet Vranken stevig in op de markt van de mousserende wijnen en lanceerde in juni 2017 de Louis Pommery California. Dit jaar start de verkoop van de Brut de France, die wordt geproduceerd in de Camargue. Door de beperkte beschikbare gronden en de verwachte daling van de productierendabiliteit door de strengere milieunormen verwacht stichter Paul-François Vranken de komende jaren opnieuw stijgende champagneprijzen.
In juli 2017 verkocht Vranken voor 44 miljoen euro zijn belang van 50 procent in Listel (roséwijnen). Daarmee kan de groep haar traditioneel hoge nettoschuldpositie (eind juni 722,6 miljoen euro) wat afbouwen. Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) steeg in de eerste helft van 2017 met 39,1 procent tot 3,2 miljoen euro. Het nettoverlies daalde met 6,4 procent tot 4,4 miljoen. Op 29 maart volgen de volledige jaarcijfers.
Conclusie
De kaarten liggen eindelijk beter geschud voor Vranken-Pommery. Het aandeel noteert in het midden van de vork tussen 20 en 28 euro, waarbinnen het beweegt sinds 2012. Op basis van het fors toegenomen economische herstel in Europa zien we minstens ruimte voor een herstel richting 28 euro. Het aandeel is een achterblijver in de sector en noteert tegen 0,61 keer de boekwaarde. We verhogen daarom het advies.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Koers: 24,1 euro
Ticker: VRAP FP
ISIN-code: FR0000062796
Markt: Euronext Parijs
Beurskapitalisatie: 215,4 miljoen euro
K/w 2016: 35
Verwachte k/w 2017: 40
Koersverschil 12 maanden: +9%
Koersverschil sinds jaarbegin: +2%
Dividendrendement: 3,3%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier