Vranken-Pommery

Het is nog tot eind maart wachten op volledige jaarcijfers van Vranken-Pommery, maar de markt was niet enthousiast over de omzetcijfers.

Vranken-Pommery, na de luxeketen LVMH de nummer twee op de champagnemarkt, met topmerken Vranken, Pommery, Charles Lafitte en Heidsieck & Co Monopole, rapporteerde vorige week de omzetcijfers voor 2015. De omzet bedroeg 296,6 miljoen EUR, tegenover 322,9 miljoen EUR in 2014, of een daling met 8,1%. Sinds 1 juli 2014 zijn de activiteiten van Négoce Listel -bekend van de Listel- en Billette-roséwijnen – ondergebracht in Listel SA, een fiftyfifty partnerschap tussen Vranken en de grote Franse wijngroep Castel. Daardoor wordt de omzet van Négoce Listel – 21,3 miljoen EUR in de eerste helft van 2014 – niet langer opgenomen in de groepsomzet.

Op vergelijkbare basis was er een omzetdaling met 1,7%, tot 296,6 miljoen EUR. Die is volledig te wijten aan de verminderende omzet (23,2 miljoen EUR; -23,7%) uit de verkoop van merkloze wijnen en van interprofessionele verkoop van halfafgewerkte producten, een onrendabele activiteit die al enkele jaren bewust wordt afgebouwd.

De jaaromzet uit de kernactiviteit als producent en verkoper van merkproducten steeg met 2,2 miljoen EUR of 0,8%, tot 273,4 miljoen EUR. Na het eerste semester betekende de omzet van 90,9 miljoen EUR nog een achterstand van 3,9% tegenover dezelfde periode 2014. Vranken maakte toen gewag van een verschuiving van de omzet voor 10 miljoen EUR naar de tweede jaarhelft. Na negen maanden zagen we dat de omzet van de merkverkopen was gestegen met 0,7%, tot 147,8 miljoen EUR. De verkoop in het vierde kwartaal bleef dus nagenoeg stabiel.

Maar liefst 87,6% van de omzet uit merkproducten is afkomstig van de bekende champagnemerken, die een stijging van de omzet met 0,4% lieten optekenen, tot 239,6 miljoen EUR (was -1,1% na negen maanden). De groep verwees in het persbericht naar de negatieve impact van de terreuraanslagen in Parijs in november. De daaruit voortvloeiende verhoogde dreiging in zowel Frankrijk als België leidde tot een terugval van het toerisme en het restaurantbezoek tijdens de cruciale feestperiode.

Gezien het belang van Frankrijk en België voor de groep is de schade al bij al nog beperkt. De twee belangrijkste elementen hiervoor waren een stijgende verkoop van Pommery en Heidsieck & Co in het Verenigd Koninkrijk, maar vooral de 15% hogere omzet buiten Europa, vooral in Japan, Australië en de Verenigde Staten. Op jaarbasis boekte de groep in die landen in 2014 (inclusief de andere wijnen) een omzet van 24,8 miljoen EUR, of 8,6% van het groepstotaal voor de merkproducten. Na het eerste semester 2015 was dat percentage gestegen tot 12%. Binnen de categorie merkproducten boekten de roséwijnen en de vins gris uit de Camargue in 2015 een mooie omzetstijging van 8,7%, tot 15 miljoen EUR. Ten slotte kon de Portugese afdeling, met de verkoop van port (Rozès) en de Douro-wijnen (Terras do Grifo), de voorsprong uit de eerste jaarhelft -8,6 miljoen EUR omzet, +6,2%- niet vasthouden, en strandde op jaarbasis op een nulgroei.


Conclusie

Het is nog tot eind maart wachten op volledige jaarcijfers van Vranken-Pommery, maar de markt was niet enthousiast over de omzetcijfers. Het aandeel viel sinds onze adviesverlaging met 10% terug, maar tegen een achtergrond van een afzwakkende wereldeconomie zien we nog steeds onvoldoende stijgingspotentieel.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content