Vranken Pommery

Opborrelende koers

23,75 EUR – 1B

De afgelopen jaren was het vaak anders, maar Vranken-Pommery Monopole (genoteerd op NYSE Euronext Parijs; 212 miljoen EUR beurskapitalisatie; ISIN-code FR0000062796) boekte een beter dan verwachte omzetcijfer over het derde kwartaal. De omzet bedroeg 66 miljoen EUR, een stijging met 3,5 miljoen EUR of 5,6% in vergelijking met het derde kwartaal van 2012. Als we enkel de verkoop van merkproducten bekijken, zonder de sterk afgebouwde verkoop van merkloze wijnen tegen lage winstmarges, bedraagt de omzetstijging zelfs 21,1% (61,3 miljoen EUR tegenover 50,6 miljoen EUR).

Onder de merkproducten was er een opvallend sterke stijging van de champagneverkoop (+27%). Vranken-Pommery is, na de luxeketen LVMH, de grootste speler op de champagnemarkt met beroemde merken als Vranken, Pommery, Demoiselle, Charles Lafitte en Heidsieck & Co. De hardnekkige recessie in Europa zette de champagnemarkt onder druk, met in 2012 een daling van de markt met 5%. Ook Vranken-Pommery kon de dalende trend niet ontwijken (-4,7% omzet in champagne in 2012), maar het weigerde het kwaliteitslabel van de sterke merken te ondergraven door prijskortingen toe te kennen. Dat beleid lijkt in 2013 te lonen, want na negen maanden is de omzet in champagne met 9,6% gestegen, tot 117,5 miljoen EUR.

De groep is ook marktleider in roséwijnen, onder meer door de overname in 2009 van de vennootschap Camarguaise de Participations, de eigenaar van Domaines Listel, een van de grootste wijngebieden van Europa met ongeveer 3800 hectare (ha) grond, waarvan 2000 ha wijngaard, inclusief Chateau de Villeroy. De roséwijnen zetten een prima derde kwartaal neer met een 16,5% hogere omzet van 14,8 miljoen EUR. Na negen maanden bedraagt de omzet in roséwijnen 41,8 miljoen EUR, tegenover 39,1 miljoen EUR vorig jaar (+6,9%). Een kleiner deel van de omzet wordt behaald via de verkoop van port, met als topmerken Rozès en Sao Pedro. Die deden het in het derde kwartaal minder goed (3,2 miljoen EUR omzet; -15,8%), wat na negen maanden resulteerde in een stabiele omzet van 9,6 miljoen EUR.

Onder invloed van de sterke vermindering van de verkoop van merkloze wijnen is er op groepsniveau na negen maanden een daling van de omzet met 5,4%, van 188 miljoen EUR tot 177,9 miljoen EUR. In het eerste semester bedroeg die daling nog 10,8%. De omzet van de merkproducten steeg in de eerste zes maanden met 2,2% (107,6 miljoen EUR tegenover 105,9 miljoen EUR). Dankzij het sterke derde kwartaal is de stijging opgelopen tot 8,3%, of 168,9 miljoen EUR tegenover 155,9 miljoen EUR in 2012. Winstcijfers kregen we traditioneel niet voor het derde kwartaal, maar uit de halfjaarcijfers blijkt dat, ondanks 10,8% minder omzet, de bedrijfswinst (ebit) steeg met 0,7%, tot 8,5 miljoen EUR. De ebit-marge steeg van 6,7% in de eerste jaarhelft van 2012 naar 7,6% dit jaar.

Vranken-Pommery begint de vruchten te plukken van zijn investeringen in logistieke en productieverbeteringen en van het vorig jaar overgenomen Bissinger & Co. De groep werkt aan een verlaging van zijn schuldenpositie – die traditioneel hoog is in de sector, gezien de voorfinanciering van de uitgebreide voorraden – door het afstoten van niet-strategische activa. Via de uitgifte van twee obligaties, in totaal 175 miljoen EUR, werd de schuldpositie dit jaar meer gediversifieerd. Vranken-Pommery is optimistisch dat het zijn verkoopdoelstellingen voor 2013 kan realiseren. Het betaalde in juli een brutodividend van 0,80 EUR per aandeel.

Sinds we het aandeel na de kapitaalverhoging eind 2012 weer oppikten, kon de koers met 25% herstellen. De goede prestaties van de merkproducten doen het beste verhopen voor het cruciale vierde kwartaal en de bijbehorende winstontwikkeling. Ondanks het mooie herstel zien we voldoende koerspotentieel om het advies ‘koopwaardig’ te handhaven (rating 1B).

Koopwaardig

Partner Content