Union haalt 2,5 miljoen euro op: wat is de sleutel voor het succes van crowdlendingcampagnes?

Van links naar rechts: Florence Vandionant, CFO van Union, bestuurder Martine Klutz en Frédéric Lévy Morelle, CEO van Look&Fin. © Look & Fin
Ilse De Witte
Ilse De Witte Redacteur bij Trends

De Brusselse voetbalclub Union Saint-Gilloise heeft op 90 minuten 2,5 miljoen euro bijeengekregen. Dat meldt Look & Fin, een van de grootste crowdlendingplatformen in ons land. Het is nog maar eens het bewijs dat participatieve financiering draait om gevoelens en een goed verhaal.

Crowdlending is een manier om bij veel kleine beleggers kleine bedragen te ontlenen. Union Saint-Gilloise betaalt een brutorente van 6 procent op jaarbasis, wat betekent dat er netto na drie maanden 1,05 procent op de rekening van de supporters zou teruggestort moeten worden.

De club leent bij de fans voor een periode van drie maanden, omdat Union als een goede beheerder de belasting op de winst vooraf wil betalen. “Dankzij een geslaagde Europese campagne en een succesvol transferbeleid verwacht de club het boekjaar af te sluiten met een verhoogde winst“, klinkt het in het persbericht.

CEO Philippe Bormans legt uit: “Onze club ontwikkelt razendsnel, op elk niveau. Dat geldt ook voor het financiële luik. Ook hier willen we innoveren en laten zien dat we niet alleen zo snel mogelijk onze belastingen betalen, maar dat we ook de meest flexibele financieringsoplossingen vinden.”

Het is een van de grootste fondsenwervingscampagnes in de vorm van leningen die ooit in Europa werd gelanceerd, volgens Look & Fin. Crowdfunding in de vorm van aandelen is al meer ingeburgerd in de voetbalwereld, participatieve leningen veel minder, klinkt het.

Bij crowdfunding zijn niet de cijfers maar de verhalen doorslaggevend, stelt professor ondernemerschap Andreea Gorbatai van Vlerick. Hoe levendig het verhaal verteld wordt en de emotionele en verbindende taal die gebruikt wordt, verklaart 20 procent van het succes van een campagne, leert haar onderzoek. Ondernemingen moeten proberen het gevoel op te roepen dat iedereen wint bij hun succes en proberen de belangen van de onderneming op één lijn te krijgen met die van de crowdfunders, of de fans in dit geval.

Lees verder:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content