Uitstel voor herstel van Euronav
Euronav presteerde iets beter dan verwacht in het eerste kwartaal. Ondanks de koersval en het negatieve sentiment noteert het aandeel ruim 15 procent boven de bodem van eind 2016. We blijven optimistisch.
De markt reageerde opnieuw negatief op het kwartaalrapport van de Antwerpse rederij Euronav. Na de jaarrapportering was ontgoocheling over de sombere vooruitzichten op korte termijn. Deze keer was de aanleiding dat in het eerste kwartaal wereldwijd vijftien nieuwe VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) zijn besteld, na een periode van vier maanden zonder bestellingen. Dat is slecht nieuws, aangezien door het uitzicht op extra capaciteit het herstel van de dagverhuurtarieven langer zal uitblijven, wellicht tot 2018. Het was al bekend dat de wereldvloot van 719 VLCC’s dit en volgend jaar per saldo zou aangroeien met 40 en 28 schepen. In het tweede kwartaal wordt de piek van de capaciteitsuitbreiding verwacht, met – inclusief de kleinere Suezmaxschepen – een toename met een equivalent van 27 VLCC’s, of evenveel als in het eerste kwartaal.
Een tweede factor die op korte termijn weegt op de olietankermarkt, is dat de productiebeperkingen die de belangrijkste olieproducerende landen in december hebben afgesproken, wellicht worden verlengd. Daartegenover staat dat het Internationaal Energieagentschap (IEA) dit jaar opnieuw een groei van de wereldvraag naar olie met 1,3 miljoen vaten per dag verwacht. De voorbije 25 jaar bedroeg de gemiddelde jaarlijkse groei 1,1 miljoen vaten. Afhankelijk van de lengte van de vaarroutes, is er daardoor behoefte aan 35 à 45 bijkomende VLCC’s. Bovendien leidt de toenemende olie-export vanuit de Verenigde Staten (+88% tot 785.000 vaten per dag in het eerste kwartaal), vooral richting China, tot langere vaarroutes. De waarde van de schepen daalde vorig jaar met 25 procent, maar lijkt nu uit te bodemen.
Dit jaar wordt een zwak jaar, waarbij vooral de komende zomermaanden zich lastig aandienen, gezien de seizoensgebonden daling van de olievraag in het noordelijke halfrond tijdens die periode. Te midden van de sectormalaise presteerde Euronav in het eerste kwartaal iets beter dan verwacht. De omzet daalde met 23,6 procent tot 164,2 miljoen dollar. Het gemiddelde dagverhuurtarief bedroeg voor de VLCC’s 40.528 dollar, tegenover 60.638 dollar in 2016 (-33,2%), en voor de Suezmaxschepen 24.000 dollar, tegenover 38.386 dollar (-37,5%). Het break-evenniveau bedraagt momenteel 27.300 dollar voor de VLCC’s en 24.000 dollar voor de Suezmaxschepen. De bedrijfskasstroom (ebitda) daalde van 176,4 miljoen naar 101,3 miljoen dollar (-42,6%), terwijl de nettowinst terugviel van 113,5 miljoen naar 34,3 miljoen dollar (-69,8%), of van 0,72 naar 0,22 dollar per aandeel. De markt rekende op een nettowinst van 31 miljoen dollar.
Voor het tweede kwartaal is 42 procent van de beschikbare VLCC-capaciteit geboekt tegen 32.000 dollar per dag en 47 procent van de Suezmax-capaciteit tegen 22.000 dollar per dag. Door de oplevering van twee VLCC’s breidde de vloot in januari uit tot 53 schepen. Begin 2018 voegen twee Suezmaxschepen zich bij de vloot, beide met een verhuurcontract voor zeven jaar.
Conclusie
Ondanks de koersval en het negatieve sentiment noteert het aandeel van Euronav ruim 15 procent boven de bodem van eind 2016. We blijven optimistisch, omdat we erop vertrouwen dat het ervaren management op het juiste moment de 600 miljoen dollar aan beschikbare liquiditeiten zal gebruiken voor aantrekkelijke overnames. De ongunstige vooruitzichten op korte termijn zijn voldoende in de koers verrekend.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,16 miljard euro
K/w 2016: 6,3
Verwachte k/w 2017: 68
Koersverschil 12 maanden: -27%
Koersverschil sinds jaarbegin: -4%
Dividendrendement: 9,7%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier