Uitkijken naar nieuwe topman MDxHealth

© Getty Images/iStockphoto
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Het belangrijkste nieuws bij het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth is de benoeming van de Amerikaan Michael McGarrity als nieuwe CEO. Hem wacht geen lichte taak.

Michael McGarrity vervangt Jan Groen, die CEO was sinds 2010. Groen slaagde er in de beginjaren in een turn-around van het vroegere OncoMethylome te realiseren, richting een diagnosticabedrijf dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling en de commercialisering van oncologische testen. ConfirmMDx voor prostaatkanker werd als eerste test gelanceerd in 2012 in de Verenigde Staten. Na de strategisch belangrijke overname van het Nederlandse NovioGendix in 2015 volgde een jaar later de lancering van SelectMDx voor prostaatkanker in Europa en de Verenigde Staten. Maar gaandeweg bleek de commercialisering van ConfirmMDx niet naar wens te verlopen. Het uitermate zwakke vierde kwartaal noopte tot ingrijpen.

Eigenlijk was al eerder duidelijk dat de strategie om ConfirmMDx en SelectMDx zelfstandig in de markt te zetten in de Verenigde Staten, toe was aan een grondige kritische analyse. Die ligt nu in handen van McGarrity, een man met een uitgebreide staat van dienst in de sector. Het bedrijf kondigde daarnaast aan dat het zoekt naar nieuwe bestuurders met een relevante ervaring in de Amerikaanse farma-industrie. McGarrity geeft zich de tijd tot de kwartaalupdate over het eerste kwartaal op 24 april om de strategie te bepalen.

Dat hem geen lichte taak wacht, mag blijken uit het jaarrapport, dat zoals verwacht op basis van de voorlopige cijfers zwak uitviel. De jaaromzet daalde met 29,9 procent tot 28,4 miljoen dollar. Rekening houdend met de eenmalige inkomsten in 2017 van de verkoop van de rechten op biomarkers in Cologuard, de darmkankertest van Exact Sciences, bleef de omzet stabiel. In de eerste jaarhelft was er nog een stijging met 29 procent tot 15,3 miljoen dollar. De tweede jaarhelft was dus ronduit slecht. Het volume verkochte ConfirmMDX-testen daalde op jaarbasis met 5 procent tot 20.300 testen. Na negen maanden was er nog een toename met 2,9 procent, maar het traditioneel sterke vierde kwartaal ontgoochelde fors (-24% tot 4830 testen).

De omzet daalt op jaarbasis van 25,7 naar 24 miljoen (-6,5%). Het volume verkochte testen van SelectMDx klom met 60 procent tot 13.700 in de Verenigde Staten en met 66 procent tot 5100 in Europa. Een stevige groei dus, die zich voorlopig beperkt vertaalt in de omzet: +30 procent tot 2,4 miljoen dollar. Het groepstotaal aan verkochte testen steeg met 18 procent tot 39.100. De operationele kosten stegen met 6,3 miljoen dollar tot 48,8 miljoen (+14,7%) en het nettoverlies bedroeg 32,1 miljoen, tegenover 12,3 miljoen in 2017. De operationele cashburn bedroeg op jaarbasis 28,4 miljoen dollar en de kaspositie eind december 26,2 miljoen.

MDxHealth kondigde aan dat het die jaarlijkse kosten met 10 miljoen dollar wil verminderen. In eerste instantie werd een nieuwe herstructurering van het commerciële team doorgevoerd. De commerciële lancering van AssureMDx voor blaaskanker is uitgesteld tot eind 2019, na de publicatie van Amerikaanse haalbaarheidsstudies. Daarnaast werden voor 5 miljoen dollar investeringen in de ontwikkeling van twee nieuwe prostaatkankertesten uitgesteld. MDxHealth kondigde in januari een exclusieve distributieovereenkomst aan met Lifelabs voor de verdeling van SelectMDx in Canada. Ook kreeg MDxHealth onlangs toegang voor SelectMDx op de Italiaanse markt.


Conclusie

De toekomst zal uitwijzen of de wissel aan de top bij MDxHealth te laat kwam. Feit is dat de markt positief reageerde. Onze positie in de voorbeeldportefeuille is intussen beperkt. Daarom willen we tot eind april het geduld opbrengen om te kijken welke mogelijkheden de nieuwe topman McGarrity ziet om alsnog aandeelhouderswaarde te creëren. Het advies blijft ongewijzigd.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 1,3 euro

Ticker: MDXH BB

ISIN-code: BE0003844611

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 77,9 miljoen euro

K/w 2018: –

Verwachte k/w 2019: –

Koersverschil 12 maanden: -60%

Koersverschil sinds jaarbegin: -31%

Dividendrendement: –

Partner Content