De verkoop van de drie nieuwkomers in de portefeuille van Tubize steeg in het eerste semester met een kwart tegenover dezelfde periode van vorig jaar.

Het stond eigenlijk al enkele jaren in de sterren geschreven: Cimzia (tegen onder meer de ziekte van Crohn en reumatoïde artritis) is het meest verkochte geneesmiddel in de eerste jaarhelft bij UCB, met een cijfer van 353 miljoen EUR. Een toename met 30%, lichtjes boven de analistenconsensus. Cimzia, met een verwachte piekverkoop van 1,5 miljard EUR tussen 2015 en 2020, onttroonde het gedurende vele jaren meest verkochte middel Keppra (middel tegen epilepsie), dat in de eerste zes maanden een verkoopcijfer van 339 miljoen EUR behaalde. Dat was met een daling van 6% andermaal beter dan verwacht. De generische concurrentie speelt in Europa en de Verenigde Staten al meerdere jaren, maar de verkoop is aan een steile opgang bezig in Japan (omzetcijfer +48%). In de opkomende landen neemt de verkoop ook nog altijd toe (+12%).

Het modieuze drieletterwoord bij UCB is CVN, de eerste letters van de nieuwe stergeneesmiddelen die de jongste jaren op de markt werden gebracht. Naast het meest kansrijke Cimzia gaat het ook om de ‘V’ van Vimpat (net als Keppra een middel tegen epilepsie). De UCB-top ziet hierin, net als in Cimzia, ook een potentiële blockbuster (geneesmiddel met jaarlijkse verkopen boven 1 miljard) met een gepronostikeerde piekverkoop van 1,2 miljard EUR. Tijdens het eerste semester steeg de verkoop met 17%, tot 217 miljoen EUR. Tot slot is er de ‘N’ van Neupro (ziekte van Parkinson en het rustelozebenensyndroom), waarvoor de ambities met 400 miljoen EUR als piekverkoop een stuk bescheidener zijn. Neupro zag de omzet in de eerste 6 maanden met 27% voor het eerst boven de kaap van 100 (102) miljoen EUR uitstijgen.

Opgeteld haalden de drie nieuwkomers samen dan 672 miljoen EUR, of 25% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Samen geeft dat een groepsomzet voor de eerste jaarhelft van 1,76 miljard EUR of een klim met 6% ten opzichte van het eerste semester 2013. De stijging bedraagt zelfs 10%, als we werken met constante wisselkoersen.

Tijdens de zomervakantie was er nog uitstekend nieuws met betrekking tot potentiële nieuwe producten uit de pijplijn. Met name voor brivaracetam (nieuw middel tegen epilepsie) werden positieve fase III-resultaten gepubliceerd. De kans dat dit geneesmiddel de markt haalt, is daarmee flink toegenomen. De aanvragen tot goedkeuring van het middel bij Europese en Amerikaanse autoriteiten is voor volgend jaar voorzien. De potentiële piekverkopen worden hier geschat op 600 miljoen EUR. De pijplijn bevat met onder meer epratuzumab (potentieel middel tegen lupus, een auto-immuunbindweefselziekte) en romosozumab (potentieel middel tegen botontkalking) nog beloftevolle potentiële geneesmiddelen.

Het management bleef bij eerdere verwachtingen van een jaaromzet van 3,5 à 3,6 miljard EUR, een recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) van 740 à 770 miljoen EUR en een winst van 1,90 à 2,05 EUR per aandeel. De holding Tubize (34,1% van de UCB-aandelen) streek in het eerste semester 69 miljoen EUR dividendinkomsten op van het biofarmabedrijf.

Conclusie

Al maanden moeten we aangeven dat het UCB-aandeel aan de dure kant is tegen 34 keer de (lage) winst over 2014 en ruim 20 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Maar gelukkig noteert Tubize nog steeds met een forse korting (39%) ten opzichte van de intrinsieke waarde.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content