Twitter

Icarus achterna

43,22 USD – 3D

Lezers die het gevoel hebben dat ze met de beursintroductie van Twitter een mooie kans aan hun neus zagen voorbijgaan, kunnen we meteen geruststellen. De zogenoemde initial public offering of IPO van de sociaalnetwerksite was meer dan 30 keer overingeschreven door institutionele investeerders. De kans was dan ook miniem dat een privébelegger een pakket aandelen in handen kreeg tegen de vooraf vastgestelde prijs van 26 USD. Pas toen de reguliere beurshandel startte, waren de gewone beleggers aan de beurt. Alleen was Twitter toen al gestegen tot meer dan 45 USD. Die koersstijging stond in de sterren geschreven. Twitter deed er alles aan om toch maar geen kopie te zijn van de mislukte IPO van Facebook in mei vorig jaar. Het bedrijf uit San Francisco koos voor de New York Stock Exchange (NYSE) in plaats van voor de Nasdaq, die er met de beursgang van Facebook een zootje van had gemaakt. Met de keuze voor Goldman Sachs als begeleidende instelling verzekerde Twitter zich bovendien van de steun aan de absolute top van de financiële piramide.

Het aandeel sloot de eerste handelsdag 73% hoger af, maar sindsdien stabiliseerde de koers. Wat moeten beleggers nu eigenlijk denken van Twitter? Het bedrijf bestaat zeven jaar en telt ongeveer 230 miljoen actieve gebruikers, waarvan er 100 miljoen dagelijks de website gebruiken. Ter vergelijking: dat zijn er ruim vijf keer minder dan Facebook. Vorig jaar liet Twitter een verliescijfer van 80 miljoen USD optekenen. Na de eerste drie kwartalen van het huidige boekjaar is het gecombineerde verlies al opgelopen tot 134 miljoen USD. Twitter doet er geen uitspraken over wanneer het bedrijf winstgevend wordt. De meest optimistische analisten verwachten dat dit al volgend jaar het geval is, maar de consensusprognose voor 2014 gaat nog altijd uit van een klein verlies. Concurrent Facebook is nu al winstgevend. Twitter realiseerde tussen januari en september 422 miljoen USD omzet; de omzet van Facebook ligt 12 keer hoger. Analisten verwachten gemiddeld voor 2014 een jaaromzet van meer dan 1,1 miljard USD. Er is dus nog veel werk aan de winkel voor Twitter. Beide bedrijven hebben wel gemeen dat hun inkomsten uit mobiele advertenties komen. Facebook lijkt de succesformule al te hebben gevonden, maar dat is bij Twitter nog niet het geval.

De timing van Twitter om meer dan 1,8 miljard USD op te halen, was alvast schitterend. Twitter zal het geld gebruiken om verder te groeien en nieuwe gebruikers aan te trekken, die op hun beurt moeten zorgen voor extra adverteerders. Daarvoor moet een nieuw inkomstenmodel worden ontwikkeld, waarbij adverteerders optimaal kunnen gebruikmaken van de gebruikersinformatie waarover Twitter beschikt. Als u zich dus ergert aan de steeds talrijker wordende reclameboodschappen op Facebook, weet dan dat u bij het nakijken van uw Twitter-boodschappen binnenkort hetzelfde te wachten staat. De achilleshiel van de sociale media is het gebrek aan intellectuele eigendommen. Die bezorgdheid kwam vorige maand weer aan de oppervlakte, toen IBM Twitter beschuldigde van patentinbreuken.

Twitter noteert tegen meer dan 20 keer de verwachte omzet van het volgende boekjaar. Bij Facebook, dat na een slechte start vooral de jongste maanden tot een succesverhaal op de beurs is uitgegroeid, is dat 11. Beleggers nemen dus een groot voorschot op het succes van Twitter, dat zich dus nog moet bewijzen. Dat is zeker niet onmogelijk, maar ook verre van vanzelfsprekend.

Gezien de speculatiesfeer die rond het aandeel hangt en het feit dat we een hoger dan gemiddelde volatiliteit verwachten, geven we Twitter de hoogste risicorating mee (D). Het is aan Twitter om de komende kwartalen de deugdzaamheid van het bedrijfsmodel te bewijzen. Niet kopen en voorlopig afwachten dus (rating 3D).

Niet kopen / afwachten

Partner Content