Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar vorige week kondigde TINC dan toch zijn beursgang (IPO) op Euronext Brussel aan.

Deze keer geen IPO in de biotechsfeer, want TINC (The Infrastructure Company) is een Belgische investeringsmaatschappij in infrastructuur. Het bedrijf ontstond in 2007 uit een joint venture in infrastructuur (TDP), in handen van de investeringsmaatschappij GIMV en de bank Belfius. De investeringsportefeuille van TINC bestaat intussen uit twaalf operationele activa, opgesplitst in alternatieve energie (43%), publiek-private samenwerkingen (PPS; 35%) en reële activa (21%).

De investeringen in alternatieve energie omvatten zonnepanelenparken en windenergieparken (op het land en in zee) in België. Bij de PPS vinden we een tramproject in Antwerpen (verbinding met het Wijnegem Shoppingcenter), een gevangenis in Marche-en-Famenne en een gedeelte van de ring rond Gent. Er zijn ook contracten afgesloten voor twee toekomstige projecten, beide te verwerven in 2018: een deelname van 23,7% in de A11, een nieuw stuk autosnelweg tussen Knokke en Brugge (aansluitend op de E40 en E34), en een deelname van 19,2% in de realisatie van 37 kilometer nieuwe autosnelweg (A15) in de buurt van Rotterdam. Bij de reële activa is er het biotech-lifesciencesgebouw Bioversneller in Zwijnaarde, een parkeergarage in Amersfoort (Nederland) en Dcinex (digitale cinemaprojectoren).

Typisch aan die activa is het uitzicht op voorspelbare inkomstenstromen op lange termijn (tot 33 jaar), die TINC zullen toelaten om zich te profileren als een dividendaandeel. Voor de periode tot en met 2017 mikt TINC – zonder garantie – op een brutodividendrendement van 4,25%, met in het najaar al een eerste interim-dividend. Op het einde van het contract blijft er geen restwaarde over voor TINC en dus zal het belangrijk zijn om regelmatig nieuwe investeringskansen te vinden. Daarvoor wordt samengewerkt met TDP, terwijl voor de financiering ervan op een voorzichtige mengeling wordt gemikt van het aanwenden van eigen cash, schuldfinanciering en kapitaalverhogingen.

Het bedrijf zal het eerste beursgenoteerde infrastructuurinvesteringsvehikel zijn dat noteert op Euronext Brussel. De IPO mikt op een beursnotering vanaf 12 mei via de plaatsing van maximaal 10,4 miljoen aandelen, tegen een voorziene uitgiftevork van 10,4 à 11,4 EUR per aandeel. Het gaat om de combinatie van een uitgifte van maximaal 7,5 miljoen nieuwe aandelen, en de plaatsing van maximaal 2,9 miljoen bestaande aandelen. Daarbovenop is er nog een overtoewijzingsoptie voorzien voor maximaal 15% extra aandelen, waarvan 62% nieuwe en 38% bestaande aandelen.

De intekenperiode loopt tot 8 mei, met de mogelijkheid tot een vervroegde afsluiting op 5 mei. Uitgaand van een uitgifteprijs van 11 EUR per aandeel zal de beursgang (inclusief overtoewijzingsoptie) 110,1 miljoen EUR opleveren. Daarvan vloeit 32,1 miljoen EUR terug naar een aantal bestaande, verkopende aandeelhouders: Ethias, de Gemeentelijke Holding en de Waalse regionale investeringsmaatschappij (SRIW; 50% van de participatie).

Met de opbrengst uit de kapitaalverhoging – 78 miljoen EUR – zal TINC voor 40,6 miljoen EUR leningen terugbetalen aan de hoofdaandeelhouders, en 37,4 miljoen EUR aanwenden voor nieuwe investeringen, waarvan 16,3 miljoen EUR voor investeringen in de bestaande portefeuille en 21,1 miljoen EUR voor de uitbreiding van de portefeuille. TINC zal na de IPO een marktwaarde hebben tussen 146 en 160,1 miljoen EUR (inclusief de volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie). De hoofdaandeelhouders GIMV en Belfius zullen nauw bij het bedrijf betrokken blijven en na de beursgang nog een gezamenlijk belang tussen 20 en 25% aanhouden.

Conclusie

We zien een belegging in TINC als een prima alternatief voor een spaarboekje. Grote koersstijgingen zijn wellicht niet aan de orde, maar het aantrekkelijke dividend zal de rustige dividendbelegger in de huidige, ultralagerenteomgeving wel kunnen bekoren.

Advies: intekenen

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content