Tijd om Nomad Foods te ontdooien

© Getty Images/iStockphoto

We nemen het u niet kwalijk dat de naam Nomad Foods geen belletje doet rinkelen. Tot zowat een maand geleden was dat bij ons ook het geval. Maar als we het diepvriesmerk Iglo laten vallen, krijgt u ongetwijfeld wel een ‘aha-erlebnis’.

Bijna een halve eeuw en tot in 2006 was Iglo een van de vele merken van Unilever. De Brits-Nederlandse voedingsreus verkocht in augustus 2006 zijn Europese diepvriesactiviteiten aan het Britse private-equityfonds Permira. Al in 2010 probeerde Permira van Iglo Food Holdings Limited af te geraken. Ook een beursgang werd overwogen. De verkoop van Iglo Group kwam er uiteindelijk pas in 2015 voor 2,6 miljard euro aan Nomad Holdings Limited van Noam Gottesmann en Martin E. Franklin. Gottesmann is de eerste ‘G’ van het beroemde hedge fund GLG Partners in Londen, hier vooral bekend van de ‘L’, de Belgische medeoprichter Pierre Lagrange. Franklin is de man achter het succesverhaal van het Jardenconglomeraat.

Na de overname van Iglo werd de naam veranderd in Nomad Foods en in januari 2016 kwam de overstap van de beurs van Londen naar NYSE. Aan het hoofd van Nomad Foods staat tegenwoordig Stefan Descheemaeker, die in 2013 opstapte bij Delhaize, waar hij verantwoordelijke was voor Delhaize Europa. .

Met een jaaromzet in 2016 van 1,93 miljard euro is Nomad de grootste West-Europese speler in diepvriesvoeding (13,8% marktaandeel) met de positie van marktleider in tien van de zeventien landen waar het actief is, inclusief het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en België. Het marktaandeel is het grootst in Italië (23%) en Zweden (21,9%). Maar de belangrijkste markten zijn het Verenigd Koninkrijk (24% van de groepsomzet; 13,2% marktaandeel) en Duitsland (18% van de groepsomzet; 11,1% marktaandeel). De jaaromzet 2016 bestond voor 760 miljoen euro of 39 procent uit diepvriesvis, 20 procent diepvriesgroenten, 10 procent diepvriesmaaltijden en 9 procent diepvriesgevogelte. Het uithangbord van de groep is uiteraard Iglo (merknaam BirdsEye in het Verenigd Koninkrijk) en verder Findus, Lutosa en la Cocinera. Allemaal merken met een decennialange geschiedenis.

De Europese markt voor diepvriesvoeding is wel geen echte groeimarkt met tussen 2011-’16 een gemiddelde groei van 1,1 procent per jaar tot 24,9 miljard euro. Dé opdracht voor het management is aan de markt te kunnen tonen dat in die context Nomad Foods wel een stabiele groeier kan zijn. De terugval met 4 procent vorig jaar van de vergelijkbare omzet is in die context een tegenvaller. Voor dit jaar rekent de bedrijfstop op een vergelijkbare omzetgroei. De bedrijfskasstroom (ebitda) zakte vorig jaar met ‘slechts’ 2 procent tot 324,9 miljoen euro, waardoor de ebitda-marge steeg van 16,2 naar 16,9 procent. De winst per aandeel zakte van 0,88 naar 0,84 dollar per aandeel.


Conclusie

Onbekend is onbemind. Het is een simpele verklaring waarom we de Europese topper in diepvriesvoeding op New York kunnen kopen tegen amper 13 keer de verwachte winst, 1 keer de omzet, 1 keer de boekwaarde en 9 keer de verwachte verhouding tussen ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). Logisch dat we met de opvolging van start gaan met een positief advies en het aandeel zelfs meteen in de Inside Selectie stoppen.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Munt: Amerikaanse dollar

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 2,1 miljard dollar

K/w 2016: 15

Verwachte k/w 2017: 13

Koersverschil 12 maanden: +38%

Koersverschil sinds jaarbegin: + 19%

Dividendrendement:

Partner Content