Telenet moet zichzelf heruitvinden

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Nu de omzetgroei is stilgevallen, moet Telenet een ander bedrijfsmodel ontwikkelen om zich beter te wapenen tegen de concurrentie.

Analisten en beleggers zagen de bui hangen al na de goede kwartaalcijfers van Orange Belgium en Proximus. Op de Belgische telecommarkt impliceert groei langs de ene kant verlies aan een andere kant. Tussen juli en september zat Telenet in het verliezende kamp. De operationele cijfers vielen tegen, al zorgde een flinke kostendaling wel voor een hogere winstgevendheid. Mobiele telefonie en digitale televisie bleven in het derde kwartaal onder de verwachtingen. De zakelijke divisie hield beter stand, net als breedbandinternet.

Telenet kreeg er per saldo wel mobiele klanten bij, maar minder dan verwacht. Gecorrigeerd voor overnames gingen er bij digitale televisie zelfs klanten verloren terwijl de concurrenten Orange Belgium en Proximus hun televisieklanten zagen toenemen. De integratie van de SFR-klanten in Brussel verliep niet van een leien dakje. Het hoge klantenverloop is onrustwekkend. Dat klom voor de televisieklanten van 9 naar 13 procent en bij de telefonieklanten van 11 naar 15 procent. Een deel van de verklaring is dat Telenet niet over een goedkoop basisaanbod beschikt. Tegelijk profileert Orange Belgium zich als prijsbreker terwijl Proximus met Scarlet over een lagekostendochter beschikt. Daarnaast eist ook Netflix een deel van de koek.

Op groepsniveau bedroeg de omzet in het derde kwartaal 641,6 miljoen euro, 1,6 procent minder dan vorig jaar en 1 procent onder de consensusprognose. Het verschil zat in een lagere verkoop van mobiele toestellen. Telenet mikt voor het volledige boekjaar op een stabiele omzet in vergelijking met 2017 (2,55 miljard euro). De aangepaste bedrijfswinst of ebitda (345,5 miljoen euro) ging er ondanks de lagere omzet wel flink op vooruit (+8,2%) en klopte de consensusprognose (343,9 miljoen euro). De huuruitgaven voor het Orange-netwerk vielen weg en ook de verkoop en marketingkosten kwamen flink lager uit (-27%). Telenet voerde in juli een prijsverhoging door. De ebitdamarge lag met 53,8 procent 4,8 procent hoger dan een jaar eerder. Na negen maanden bedraagt de ebitda 991 miljoen euro of 7 procent meer dan vorig jaar. Het management belooft voor 2018 een klim met 8 tot 8,5 procent, iets hoger dan de vooropgestelde 7 tot 8 procent.

Telenet keerde vorige maand een uitzonderlijk brutodividend van 600 miljoen euro of 5,3 euro per aandeel uit. De telecomgroep maakte in juni ook een budget van 300 miljoen euro vrij voor de inkoop van eigen aandelen tot juni volgend jaar. Aan het einde van het derde kwartaal was daarvan 105 miljoen euro opgebruikt. De groepsschuld bedraagt 5 miljard euro. Na de talrijke herfinancieringen de voorbije jaren staan er geen aflossingen voor augustus 2026 op het programma. Dat is een vrij comfortabele positie voor Telenet, zolang het bedrijf voldoende hoge kasstromen kan genereren. De nettohefboomratio, die de totale schuld afzet tegenover de aangepaste bedrijfswinst, verbeterde na het derde kwartaal naar 3,6 tegenover 3,8 een kwartaal eerder. Dat cijfer houdt geen rekening met de dividenduitkering van begin oktober. Inclusief die uitgave stijgt de nettohefboomratio naar 4, wat in het midden is van de vork die Telenet vooropstelt (3,5 tot 4,5).


Conclusie

Nu de omzetgroei is stilgevallen, moet Telenet een ander bedrijfsmodel ontwikkelen om zich beter te wapenen tegen de concurrentie. De groei van de bedrijfswinst kan volgend jaar niet worden overgedaan en nog meer schulden aangaan is evenmin een realistische optie. De roep om een consistenter uitkeringsbeleid zal niet stoppen. Een bod van moederbedrijf Liberty Global blijft mogelijk, maar dat weegt te licht om Telenet in portefeuille te houden.


Advies: verkopen

Risico: gemiddeld

Rating: 3B

Koers: 42,74 euro

Ticker: TNET BB

ISIN-code: BE0003826436

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 5 miljard euro

Verwachte k/w 2018: 23

Verwachte k/w 2019: 17

Koersverschil 12 maanden: -20%

Koersverschil sinds jaarbegin: -26%

Dividendrendement: –

Partner Content