Swatch Group
De beslissing van de Zwitserse centrale bank om de koppeling met de euro los te laten, is een jobstijding voor Swatch Group.
Donderdag 15 januari 2015 zal nog lang in het geheugen blijven gegrift van Nicolas G. Hayek, die ruim dertig jaar het Swatch-horloge bedacht. De beslissing van de Zwitserse centrale bank om het plafond van 1,20 Zwitserse frank (CHF) voor 1 euro (EUR) te laten varen, noemde hij een tsunami voor de Zwitserse industrie. Swatch Group is sinds 1998 de nieuwe naam van SMH (Swiss Corporation for Microelectronics en Watchmaking Industries), dat op zijn beurt het resultaat was van de fusie uit 1983 van de belangrijkste Zwitserse horlogemakers, ASUAG en SSIH. Voor die Zwitserse horloge-industrie breken er, net als toen, opnieuw uitdagende tijden aan. Swatch Group genereert 87% van zijn inkomsten in vreemde valuta, maar de kosten zijn nog steeds voor het overgrote deel in CHF.
De winstgevendheid krijgt dus een flinke knauw. En er waren al de nodige bekommernissen daarvoor, met de onlusten in Hongkong (een belangrijke afzetmarkt voor luxehorloges); de aankondiging van tijdelijke werkloosheid bij Cartier, een onderdeel van de luxeholding Richemont; en vooral de aankondiging van de Apple Watch. Naargelang de bron gaat die Apple Watch echter slechts in concurrentie met 4 tot 6% van het brede marktsegment (vooral het luxesegment) dat de Swatch Group beslaat.
Swatch Group is veel meer dan enkel maar de Swatch-uurwerken, de veruit populairste plastic horloges in de wereld. De hele groep staat voor liefst achttien merken in horloges en juwelen, exclusieve verkoopvestigingen zoals Tourbillon en Hour Passion, naast de productie en verkoop van horlogeonderdelen en elektronische componenten. Liefst zeven van die achttien merken bevinden zich in het prestigieuze, exclusieve topsegment van de markt, met de merken Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot en Omega. Al die merken halen hun prestige uit hun unieke, glorieuze geschiedenis, die soms teruggaat tot de achttiende eeuw. Ze behoren tot het hoogtepunt van de horlogekunst.
In het hoge segment vinden we Longines, Rado en Union Glashütte terug. Terwijl bij het topsegment enkel Omega bij een wat breder publiek bekendheid heeft, zijn ook Longines en Rado merken die van wereldwijde bekendheid mogen genieten. In het middensegment kan de groep ook een heel gamma aanbieden, met Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton en Calvin Klein-horloges en -juwelen. Naast Swatch zelf heeft de groep in het basissegment ook nog Flik Flak, een specifiek merk voor kinderen, zodat de groep niet alleen voor alle inkomensklassen, maar ook voor alle leeftijdscategorieën een aanbod heeft.
Swatch Group moet het hebben van de hunker naar westerse luxeproducten bij de ‘nieuwe rijken’ in de opkomende landen. Vorig jaar werd 55% van de groepsomzet in Azië gerealiseerd, tegenover 34% in Europa. De 40% koerscorrectie het afgelopen jaar geeft aan dat de winsten de eerstvolgende jaren onder druk zullen staan en dat de winstverwachtingen naar beneden moeten.
Conclusie
De beslissing van de Zwitserse centrale bank is een jobstijding voor Swatch Group. De impact op de winst zal significant zijn, maar de groep verloor in 2 dagen nog eens 3 miljard CHF aan beurskapitalisatie. Daarmee is het aandeel wel een goedkope Europese luxegroep geworden, met potentieel op (middel)lange termijn.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier