Suikervrije alternatieven Coca-Cola slaan aan

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Met ‘suikervrij’ als toverwoord lijkt de frisdrankenreus weer op het groeipad te zitten. Maar de waardering getuigt van overdreven optimisme.

De resultaten van de Amerikaanse drankengigant blijven wispelturig. Al overheerst het positivisme al twee kwartalen. Met ‘suikervrij’ als toverwoord lijkt de frisdrankenreus weer op het groeipad te zitten. Er zit wat schwung in de omzet. De resultaten geven een bruisendere aanblik. Maar om van een structurele ommekeer te spreken hebben we bevestiging nodig in de komende kwartalen.

Het vierde kwartaal van vorig jaar stelde teleur en zorgde voor de scherpste koersterugval in ruim een decennium. De gemiddelde jaarlijkse groei van de wereldwijde verkoop van frisdranken stagneert al jaren door een toenemend gezondheidsbewustzijn in de westerse wereld. Dat drukt de consumptie van suikerrijke en kunstmatig gezoete dranken. Daarnaast is er het toenemende prijsbewustzijn, wat consumenten naar huismerken of zelfgemaakte frisdranken drijft (Sodastream).

Coca-Cola Company bezit vier van de populairste zeven frisdranken ter wereld, Coca-Cola, Sprite, Fanta en Diet Coke. Maar de winstgroei per aandeel was alles behalve ronkend de voorbije jaren. De winst per aandeel bedroeg 2,04 dollar per aandeel (2014), 2 dollar (2015), twee keer 1,91 dollar (2016 en 2017) en vorig jaar 2,08 dollar per aandeel. De bedrijfsleiding was begin dit jaar erg voorzichtig, maar is intussen positiever geworden. Dat levert een analistenconsensus van 2,11 dollar per aandeel.

Het tweede kwartaal werd een meevaller met een recordkoers tot gevolg. De aangepaste winst van 63 dollarcent per aandeel lag boven de 61 dollarcent van het tweede kwartaal van 2018 en boven de analistenconsensus (62 dollarcent). Het is ook de hoogste kwartaalwinst per aandeel sinds het tweede kwartaal van 2015. Het omzetcijfer van 10 miljard dollar lag niet alleen 6 procent boven het cijfer van vorig jaar, maar ook een fractie boven de gemiddelde analistenverwachting.

CEO James Quincey beklemtoonde dat de aanpak richting meer gezondere dranken rendeert. Hij gaf aan dat de gigant weer marktaandeel wint. De focus ligt op minder suiker _ Coca-Cola Zero Sugar kende voor het zevende kwartaal op rij een dubbelcijferige omzetgroei _ en de expansie van drankjes met weinig of geen suiker: water, water met een smaakje, fruit- en groentesappen, plantaardige en biologische drankjes, energiedrankjes en koffie en thee. Die alternatieven staat voor 25 procent van de groepsomzet. Ook de prijsverhogingen pakten voor een aantal premiummerken goed uit. Die hadden geen nefaste impact op de verkoopcijfers.

De vrij dure overname van de Britse koffieproducent Costastelt de groep in staat vanaf het tweede kwartaal ‘ready to drink’-koffie aan het assortiment toe te voegen. De eerste verkoopresultaten zijn veelbelovend. Aan innovatie geen gebrek. Gemiddeld worden tot 200 nieuwe producten of varianten van bestaande dranken gelanceerd per jaar. Bij ons zijn FuzeTea (combinatie van vruchtensap met ijsthee) en AdeZ(granendranken) voorbeelden van recente lanceringen. Afgelopen kwartaal lanceerde de groep met Coca-Cola Energy haar eerste energiedrank in een aantal Europese landen.

Conclusie

Na een sterke eerste jaarhelft met 6 procent organische groei verhoogt de groep de verwachte organische groei voor 2019 van 4 naar 5 procent en bevestigt ze de stabiele winst per aandeel. Tegen 25 keer de verwachte winst 2019 en 23 keer de verhouding van de ondernemingswaarde (ev) tegenover de bedrijfskasstroom (ebitda) vinden we het aandeel erg duur. Het veronderstelt een langere periode van aanhoudende hoge groei van de winst per aandeel. We vinden dat getuigen van overdreven optimisme. Winst nemen is de boodschap.


Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Koers: 53,99 dollar

Ticker: KO US

ISIN-code: US1912161007

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 230,8 miljard dollar

K/w 2018: 25,5

Verwachte k/w 2019: 25

Koersverschil 12 maanden: +21%

Koersverschil sinds jaarbegin: +14%

Dividendrendement: 3,0%

Partner Content