Resilux
De lancering van het AirOPack Gillette-product heeft de koers van Resilux een nieuwe impuls gegeven.
De lang verwachte, wereldwijde lancering van de Gillette Fusion ProGlide Sensitive is een feit. Het innovatieve van deze spuitbus is dat ze gebruikmaakt van de AirOPack. Dat is een revolutionaire technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet, met perslucht en zonder drijfgas. Ze is dus een aanval op de decennialange dominantie van de aerosolmarkt. AirOPack is een onderdeel van AirOLux (opgestart in 2009), een fiftyfifty samenwerkingsverband met van Resilux met de Zwitsers-Nederlandse groep AirOPack Technology van de Nederlander Quint Kelders. De vernieuwende verpakkingsvorm mogen we nu als definitief doorgebroken beschouwen.
De vijfjarige overeenkomst met Procter en Gamble (P&G) – wereldberoemd van merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell – werd al in het najaar van 2013 getekend. Maar het eerste AirOPack P&G-product in ‘men personal care’ liet dus nog ruim een jaar op zich wachten. De productie gebeurt in het Zwitserse Bilten. Wellicht komt er ook productie in de Verenigde Staten voor Procter & Gamble, maar dan binnen een nieuwe, in aanbouw zijnde fabriek van Resilux.
De AirOPack-technologie wordt ook al gebruikt door Method (Ecover) en Elizabeth Arden (cosmetica). De kans is heel groot dat we in de loop van het jaar nog aankondigingen krijgen van nieuwe contracten bij AirOLux. In elk geval begint de fabriek in Bilten op volle toeren te draaien zodat de joint venture dit jaar eindelijk kan beginnen bijdragen tot de winst. Maar het Oost-Vlaamse Resilux staat natuurlijk al twee decennia in de eerste plaats bekend als producent van pet-preforms en -flessen. In die activiteit behoort het bedrijf van de familie De Cuyper tot de middelgrote Europese spelers (in 2013 goed voor 4,87 miljard voorvormen en 441.000 flessen), met een pan-Europese aanwezigheid (productievestigingen in Wetteren, en in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland en Hongarije) en ook een fabriek in de Verenigde Staten.
In de eerste zes maanden van het jaar steeg de toegevoegde waarde met 6,5% (een betere maatstaf dan de omzet vanwege de sterke impact van de grondstoffenprijzen), tot een nieuwe recordwaarde van 33,7 miljoen EUR. Een mooie prestatie, die wordt bevestigd door een toename met 8% van de bedrijfskasstroom (ebitda), tot 18,0 miljoen EUR (evenaring van het record uit 2011) en een 9% hogere bedrijfswinst (ebit), tot 11,4 miljoen EUR (enkel in 2011 nog hoger cijfer). Het nettoresultaat in het eerste semester bedroeg 7,7 miljoen EUR (+3%; 3,83 EUR per aandeel). Dat wordt 6,6 miljoen EUR of 3,27 EUR per aandeel als we er de verliezen van AirOLux aftrekken.
Partner AirOPack Technology is beursgenoteerd in Zürich met een beurskapitalisatie van omgerekend 105 miljoen EUR (52,5 EUR per aandeel). Het ‘klassieke’ Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt gewaardeerd op 145 miljoen EUR of 73 EUR per aandeel. Dat dit aan de lage kant is, mag blijken uit een recente overname van sectorgenoot APPE Packaging Division (La Seda) door Plastipak Packaging.
Conclusie
De lancering van het AirOPack Gillette-product heeft de koers van Resilux een nieuwe impuls gegeven. We trekken de faire waarde op van 135 naar 145 EUR. Nog steeds een van de Belgische favorieten op langere termijn.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier