Resilux
De nieuwe verpakkingsvorm AirOPack is doorgebroken en zal furore maken.
De wereldwijde lancering van de Gillette Fusion ProGlide Sensitive heeft de koers van Resilux een nieuw elan gegeven. Het innovatieve van die spuitbus is dat ze gebruikmaakt van de AirOPack-technologie. Dat is een revolutionaire manier om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim en gels) af te vullen in pet, met perslucht en zonder drijfgas. De technologie zet dus de aanval in op de decennialange dominantie van de aerosolmarkt. AirOPack is een onderdeel van AirOLux (opgestart in 2009), een samenwerkingsverband (fiftyfifty) met de Zwitsers-Nederlandse groep AirOPack Technology van de Nederlander Quint Kelders.
De nieuwe verpakkingsvorm is doorgebroken en zal furore maken. Wie Procter & Gamble – wereldberoemd van merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell – kan overtuigen, mag ambitieus zijn. De productie gebeurt in het Zwitserse Bilten. Daar wordt later dit jaar – wellicht in september – een tweede productielijn opgestart. Volgend jaar komt er dan wellicht een productielijn in de Verenigde Staten, die gehuisvest kan worden in een momenteel in aanbouw zijnde fabriek van Resilux. De interesse voor die enorme innovatie in de verpakkingsmarkt blijft toenemen, zodat de kans heel groot is dat we in de loop van het jaar nog aankondigingen krijgen van nieuwe contracten bij AirOLux. Tot nog toe – en veel langer dan verwacht – blijft de joint venture verlies draaien: vorig jaar -2,5 miljoen EUR. Mogelijk draait AirOLux dit jaar break-even.
Het Oost-Vlaamse Resilux staat al twee decennia in de eerste plaats bekend als producent van pet-preforms en -flessen. In die activiteit behoort het bedrijf van de familie De Cuyper tot de middelgrote Europese spelers (afgerond 5 miljard voorvormen en 450.000 flessen) met wel een pan-Europese aanwezigheid (productievestigingen naast het Belgische Wetteren ook in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland en Hongarije) en een fabriek in de Verenigde Staten. Vorig jaar steeg de toegevoegde waarde – een betere maatstaf dan de omzet, gezien de sterke impact van de grondstoffenprijzen – met 8,3%, tot een nieuwe recordwaarde van 64,8 miljoen EUR. Een mooie prestatie die wordt bevestigd door een toename met 7,9% van de bedrijfskasstroom (ebitda), tot 33,1 miljoen EUR (recordcijfer), en een 10,5% hogere bedrijfswinst (ebit), tot 19,0 miljoen EUR (eveneens recordcijfer).
Het nettoresultaat bedroeg 12,5 miljoen EUR (-0,3%; 6,34 EUR per aandeel). Dat wordt 10,0 miljoen EUR of 5,08 EUR per aandeel als we er de verliezen van AirOLux aftrekken. Partner AirOPack Technology is beursgenoteerd in Zürich, met een marktwaarde van omgerekend 127 miljoen EUR (63,5 EUR per aandeel). Het klassieke Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt op 170 miljoen EUR of 85 EUR per aandeel gewaardeerd. Op basis van het bod op sectorgenoot APPE Packaging Division (La Seda) door Plastipak Packaging zou die waarde eerder 100 à 110 EUR per aandeel bedragen of een gezamenlijke waarde van ongeveer 170 EUR per aandeel.
Conclusie
De koers blijft verder oplopen, maar gezien het winstpotentieel de komende vijf jaar is die nog niet overdreven, al zijn tussentijdse consolidatieperiodes logisch. Nog steeds een van de Belgische favorieten op langere termijn.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier