Resilux

De nakende lancering van een AirOPack-product voor Procter & Gamble en het uitzicht op de winstgevendheid van de joint venture AirOLux in 2015 kan de koers van Resilux een nieuwe impuls geven.

Het Oost-Vlaamse Resilux staat al twee decennia bekend als producent van pet-preforms en -flessen. In die activiteit behoort het bedrijf van de familie De Cuyper tot de middelgrote Europese spelers (in 2013 goed voor 4,87 miljard voorvormen en 441.000 flessen), met een pan-Europese aanwezigheid (productievestigingen, naast het Belgische Wetteren, ook in Spanje, Rusland, Griekenland, Zwitserland en Hongarije) en een fabriek in de Verenigde Staten. In dat land wil Resilux de eerstvolgende jaren verder uitbreiden. Daarna komt Latijns-Amerika aan de beurt.

In de eerste zes maanden van het jaar steeg de toegevoegde waarde (beter maatstaf dan omzet door de sterke impact van de grondstoffenprijzen) met 6,5%, tot een nieuwe recordwaarde van 33,7 miljoen EUR. Een mooie prestatie die wordt bevestigd door een toename van 8% van de bedrijfskasstroom (ebitda) tot 18,0 miljoen EUR (evenaring van het record uit 2011) en een 9% hogere bedrijfswinst (ebit), tot 11,4 miljoen EUR (enkel in 2011 nog hoger cijfer).

Het nettoresultaat in het eerste semester bedroeg 7,7 miljoen EUR (+3%; 3,83 EUR per aandeel). Tenminste, als we geen rekening houden met de tweede dimensie bij Resilux, AirOLux, die is opgestart in 2009. Want inclusief het samenwerkingsverband met de Zwitsers-Nederlandse groep AirOPack Technology (voorheen IPS) is er 6,6 miljoen EUR nettowinst (3,27 EUR per aandeel).

AirOLux slaat op de ontwikkeling van AirOPack, de vernieuwde technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in PET zonder drijfgas (aanval op de aerosolmarkt). Die revolutionaire verpakkingsvorm mogen we als definitief doorgebroken beschouwd sinds in het najaar van 2013 een vijfjarige overeenkomst werd getekend met Procter & Gamble (P&G), wereldberoemd van merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell. De productie in het Zwitserse Bilten is in de loop van het jaar op gang gekomen.

Halfweg het jaar zaten we op zowat 40% van de capaciteit en dat percentage zou in de loop van de tweede jaarhelft verder moeten zijn opgelopen. Al blijft het lang wachten op de lancering van het eerste AirOPack P&G-product in men personal care (wellicht scheerschuim van Gillette). Dit jaar zou dan ook echt het laatste verliesjaar van de joint venture moeten zijn. Er werd ook al aangegeven dat er een tweede fabriek voor AirOPack op de terreinen van P&G zal komen.

Partner AirOPack Technology is beursgenoteerd in Zürich met een beurskapitalisatie van omgerekend 86,5 miljoen EUR (43,5 EUR per aandeel). Op die basis dekt de joint venture 40% van de beurskapitalisatie van Resilux. Het klassieke Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt op 129 miljoen EUR of 64,5 EUR per aandeel gewaardeerd. Dat dit aan de lage kant is, mag blijken uit een recente overname van sectorgenoot APPE Packaging Division (La Seda) door Plastipak Packaging.

Conclusie

De nakende lancering van een AirOPack P&G-product en het uitzicht op het winstgevend worden van de AirOLux-joint venture in 2015 kan de koers een nieuwe impuls geven. De waardering van bij de verkoop van sectorgenoot Appe laat toe om de faire waarde te verhogen van 124 naar 135 EUR. Resilux blijft dan ook een van onze Belgische favorieten.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Partner Content