Resilux

Het blijft voorlopig uiterst moeilijk om de rendabiliteit van AirOLux in te schatten.

De summiere trading-update voor het eerste kwartaal bevestigt alleen maar dat het de goede richting blijft uitgaan bij Resilux, de Oost-Vlaamse producent van pet-preforms en -flessen. In de eerste vier maanden zijn de verkochte volumes met 7% toegenomen tegenover dezelfde periode januari-april van vorig jaar, mede dankzij gunstigere weersomstandigheden. Wat niet kan worden gezegd voor de maand mei, dus dat wordt wellicht een mindere maand. De groei was het grootst in Rusland, een land dat vorig jaar de enige achterblijver was, maar toch verrassend, gezien de geopolitieke context. Ook Centraal- en Oost-Europa en de Verenigde Staten lieten een mooie groei optekenen. Zuid-Europa steeg verder, maar minder uitgesproken na het mooie herstel in 2013.

In de eerste vier maanden van vorig jaar was nog sprake van een volumegroei van 10% tegenover januari-april 2012. Een uitstekende zomer had vorig jaar al voor recordcijfers gezorgd, met voor het hele jaar 2013 een toegevoegde waarde van 59,8 miljoen EUR (vorig een record van 56,3 miljoen EUR voor 2012), 30,6 miljoen EUR ebitda (vorig record 28,3 miljoen EUR uit 2011) en 17,2 miljoen EUR ebit (vorig record van 17,8 miljoen EUR uit 2010 blijft overeind). Het nettoresultaat 2013 bedroeg 12,6 miljoen EUR (+25%; 6,35 EUR per aandeel).

Tenminste, als we geen rekening houden met de tweede dimensie bij Resilux, AirOLux. Want inclusief het samenwerkingsverband met de Zwitsers-Nederlandse groep Airopack Technology (voorheen IPS) is er slechts 9,0 miljoen EUR nettowinst (4,53 EUR per aandeel). AirOLux slaat op de ontwikkeling van AirOPack, de vernieuwde technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet zonder drijfgas, waarmee de groep een aanval inzet op de aerosolmarkt.

Tegen de verwachtingen in is het nettoverlies bij AirOLux vorig jaar nog opgelopen (van -3,1 naar -3,6 miljoen EUR). Toch was 2013 het jaar van de definitieve doorbraak voor AirOPack, met de ondertekening van een vijfjarige overeenkomst met Procter & Gamble, de vierde grootste beurskapitalisatie ter wereld, met wereldbekende merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell. De productie en verkopen komen tegen de zomer volop op gang, zodat het resultaat van AirOLux vanaf dit jaar flink zal verbeteren en in de loop van het jaar dan toch het break-evenpoint (winst noch verlies) moet worden bereikt. Dat werd bevestigd naar aanleiding van de trading-update. Cruciaal later dit jaar wordt de beslissing over de uitbreiding van de capaciteit. Waar en wanneer komt er een nieuwe fabriek? Wellicht valt de keuze op de Verenigde Staten als locatie.

Partner Airopack Technology is beursgenoteerd in Zürich, met een beurskapitalisatie van omgerekend 88 miljoen EUR (44 EUR per aandeel). Op die basis dekt de joint venture 42% van de beurskapitalisatie van Resilux. Het klassieke Resilux (pet-preforms en -flessen) wordt op 120 miljoen EUR of 60 EUR per aandeel gewaardeerd, wat zeker nog niet overdreven is.

Conclusie

De forse onderwaardering van het Resilux-aandeel ten opzichte van de Zwitserse partner IPS is intussen sterk afgebouwd. Het blijft voorlopig uiterst moeilijk om de rendabiliteit van AirOLux in te schatten. Na een spectaculaire klim in 2013 maakt de koersontwikkeling inderdaad, zoals verwacht, een adempauze door. Dat kan nog even zo blijven.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content