Recticel is over het hoogtepunt heen

© Recticel Insulation
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Door de gunstige conjunctuur in Europa heeft Recticel de wind mee. Maar de polyurethaanproducent heeft niet meer kunnen excelleren in het eerste kwartaal.Het surplus van de Isolatiedivisie is verdwenen.

Een beleggers die een play wil op de betere economische gang van zaken in Europa, moet bij Recticel zijn. Dat bleek al overduidelijk uit de jaarresultaten over 2017. De tradingupdate over het eerste kwartaal van 2018 bevat geen winstcijfer, enkel de omzetevolutie. Maar daaruit blijkt dat de gunstige trend doorzet. Voor de resultaten is de vergelijkingsbasis in de eerste jaarhelft nog gunstig. Recticel werd in de eerste helft van vorig jaar nog met tegenwind geconfronteerd toen de bevoorrading van grondstoffen stokte _ een gevolg van het tekort aan isocyanaat (MDI) voor de isolatiedivisie. Dat zette druk op de marges, want onvoldoende MDI maakte de grondstof flink duurder. Het heeft enige tijd geduurd alvorens Recticel die forse klim kon doorrekenen in zijn prijzen.

Voor het eerste kwartaal van 2018 zaten de strenge weersomstandigheden, de verdere stijgende prijzen van chemische grondstoffen en de duurdere euro tegen. Maar door de gunstige conjunctuur in Europa _ met uitzondering van Groot-Brittannië _ heeft de polyurethaanproducent de wind mee. Het gevolg is dat de gecombineerde omzetgroei op groepsniveau met 4,6 procent is gestegen (van 365,3 naar 382,0 miljoen euro). Bij constante wisselkoersen zou de toename zelfs 5,9 procent hebben bedragen.

Het beeld van de verschillende divisies is wel gemengd: twee eindigen in de plus en twee in de min. De omzetklim is te danken aan de afdelingen Soepelschuim en Automobiel, de grootste divisies in omzettermen _ met dank aan hogere volumes en hogere verkoopprijzen. De divisies Isolatie en vooral Slaapcomfort boeren achteruit, maar daarvoor worden de zware weersomstandigheden ingeroepen als verklaring. Het surplus van de isolatiedivisie, dat zo opviel in het derde en het vierde kwartaal van 2017, was er in het eerste kwartaal van dit jaar niet meer (omzetdaling van 2% tot 60,1 miljoen euro). Automobiel bleef ook in de eerste drie maanden van 2018 de grootste uitschieter met 12,8 procent omzetgroei (van 84,6 naar 95,5 miljoen euro), mooi gespreid over de subsegmenten Interiors (+12,4%) en Seating (+13,2%). Het is algemeen bekend dat Recticel voor de divisie Automobiel een koper zoekt. Dat staat nu zelfs in het persbericht over het eerste kwartaal als een van de belangrijkste doelen voor de rest van het jaar. De timing lijkt goed gekozen.

De grootste divisie Soepelschuim levert een omzettoename van 6,4 procent (van 160,6 naar 170,9 miljoen euro). Voor het segment Technische Schuimen is Recticel klaar voor de expansie buiten Europa (Marokko en China). Slaapcomfort blijft het zwakke broertje, met een omzetdaling van 5,8 procent in de eerste drie maanden van dit jaar (van 75,0 naar 70,7 miljoen euro). Het management herhaalde voor 2018 de prognose die het al gaf bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 2017: een verdere stijging van de gecombineerde omzet en een toename van de gecombineerde recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) door verder klimmende volumes, een verbeterde mix en productiviteitswinsten. De aandeelhouders krijgen een dividend van 22 eurocent per aandeel.

Conclusie

Recticel heeft niet meer kunnen excelleren in het eerste kwartaal. Tegen 12,5 keer de verwachte winst en 6,25 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor dit jaar is het aandeel nog niet duur. Maar de herontdekking van het aandeel ligt achter ons, en dus de betere prestaties die de markt overtreffen.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 10,36 euro

Ticker: REC BB

ISIN-code: BE0003656676

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 569 miljoen euro

K/w 2017: 19

Verwachte k/w 2018: 12,5

Koersverschil 12 maanden: +38%

Koersverschil sinds jaarbegin: +34%

Dividendrendement: 2,2%

Partner Content