Play op Afrika

Wie in Bolloré belegt, gaat in de eerste plaats voor het Afrikaanse groeipotentieel. De holding beschikt over het grootste logistieke netwerk op het continent.

In het voorjaar van 2015 bereikte de koers van Bolloré nog een piek op 5,27 EUR. Vandaag staan we daar ruim een derde onder. Dat is wel een heel forse daling voor een voormalige portefeuillewaarde, waarvan we blijven denken dat ze profiteert van gunstige trends op lange termijn. Voldoende reden om naar aanleiding van de jaarresultaten nog eens grondig in te gaan op de portefeuillemaatschappij van de flamboyante Franse zakenman Vincent Bolloré. De omzet in het boekjaar 2015 is met 2% toegenomen, tot 10,82 miljard EUR (-2% organisch, zonder overnames of desinvesteringen en bij constante wisselkoersen).

Als we kijken naar de deelactiviteiten, dan blijft de dominantie van de afdeling Transport en logistiek duidelijk aanwezig. De omzet steeg met 7% (4% organisch), tot 6,05 miljard EUR (55% van de groepsomzet). De jaarcijfers geven andermaal aan dat bijna de volledige bedrijfswinst (ebit) komt van Bolloré Logistics, en vooral dan van Bolloré Africa Logistics (het grootste logistieke netwerk van Afrika): vorig jaar 86% voor Transport en logistiek (vergelijkbaar met de 87% van de ebit van 2014). Het is bovendien het tiende jaar op rij dat de ebit van die divisie toeneemt.

Bolloré Energie, de op één na grootste distributeur van huishoudbrandstoffen in Frankrijk, toonde beterschap in termen van resultaat na een erg zwak vorig jaar (ebit van 26 naar 37 miljoen EUR, maar wel een verdere omzetdaling van -20%, ook organisch, door de verdere daling van de brandstoffenprijzen). De communicatie- en mediapool – met in de eerste plaats de belangen in Havas en Vivendi – is de grote runner-up in de groep, met in 2015 een omzettoename van 16% (+5% organisch). Dat is ook logisch, want de participatie in Havas (belang van 60%, de vijfde advertentiegroep ter wereld) en Vivendi (14,5%) werd vorig jaar gevoelig opgevoerd. Het bedrijfsresultaat maakt een sprong van 21% (van 210 naar 255 miljoen EUR). De afdeling Opslag van elektriciteit zag weliswaar haar omzet met 12% groeien (+9% organisch), maar ze blijft nog altijd fors verlieslatend met een ebit van -126 miljoen EUR. De aandeelhouders krijgen net zoals voor het boekjaar 2014 een dividend van 0,06 EUR bruto per aandeel (al 0,02 EUR als interim-dividend).

Wie in Bolloré belegt, gaat in de eerste plaats voor het Afrikaanse groeipotentieel. De holding beschikt dan ook over het grootste logistieke netwerk van Afrika en is onder meer de eigenaar van zeventien havenconcessies. Verder is Bolloré een typische holdingmaatschappij met flink wat financiële participaties, zeg maar beleggingen, in de eerste plaats in de communicatie- en mediasector. Naast de participaties in Havas en Vivendi zijn er ook nog die in onder meer Mediobanca, Generali en Vallourec. Niet te vergeten zijn de plantagebelangen, onder meer in de Socfin-groep (Socfinaf en Socfinasia). Met de financiële belangen erbij geteld, komen we in de buurt van een waarde van 5 miljard EUR (ongeveer 1,7 EUR per aandeel) uit.

De holding Bolloré heeft nog een cascadestructuur van de oude stijl. Tussen Vincent Bolloré en de holdingvennootschap Bolloré (voorheen Bolloré Investissement) zitten nog maar liefst vier tussenschotten: Omnium Bolloré, Financière V, Sofibol en het eveneens beursgenoteerde Financière de l’Odet, dat 64% van de Bolloré-aandelen in handen heeft. Vincent Bolloré gaat in principe in 2022 met pensioen. Tegen dan zou de structuur verregaand vereenvoudigd moeten zijn, met onder meer een fusie tussen Bolloré en Financière de l’Odet. Ook dat zal de waarde van de groep opvijzelen.


Conclusie

Na de correctie van het afgelopen jaar kunnen we deze fraaie play op Afrika terug in de Inside Selectie opnemen als een ideale belegging voor de lange termijn. Het aandeel noteert 30% onder onze faire waarde van 4,8 EUR per aandeel.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content