Parcours LVMH blijft impressionant
LVMH bewijst een luxeconcern van topkwaliteit te zijn. De verbeterde vraag uit China en het goed aanvoelen van de modetrends tekenen voor een recordomzet.
Het luxeconcern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) blijft met spectaculaire omzetgroeicijfers uitpakken. Er kwam een recordkoers op de tabellen, maar de positieve koersreactie bleef binnen de perken. De winstgroei bleef een beetje onder de verwachtingen. Toch klaagt referentieaandeelhouder Bernard Arnault niet. Sinds begin dit jaar werd hij met zijn LVMH-aandelen 28,8 miljard euro rijker en is hij de rijkste Europeaan.
De twijfels over China zijn verdwenen en de welstellende Chinese consumenten kopen weer voluit. Maar er is meer dan China. De groep is een meester in het vinden van nieuw designtalent, waardoor ze geen oubollig imago krijgt.
De omzetgroei voor het eerste semester van het boekjaar 2019 bedraagt een indrukwekkende 15 procent (van 21,75 naar 25,08 miljard euro). De organische (zonder overnames of desinvesteringen) groei bedroeg 12 procent. De gemiddelde analistenverwachting is na de straffe halfjaarcijfers opgekrikt tot 52,6 miljard euro voor het boekjaar 2019 (12,4% meer dan de 46,8 miljard euro voor 2018).
LVMH kon geen perfect rapport voorleggen. De stijging met 14 procent van de bedrijfswinst (van 4,65 naar 5,29 miljard euro) lag iets onder de verwachtingen. Het is niet helemaal onbegrijpelijk dat er wat gas werd teruggenomen na de spectaculaire groei van de ebit met 21 procent voor het boekjaar 2018. Dat houdt nog altijd een mooie ebit-marge van 21,1 procent in. De nettowinst kende een toename met 9 procent van 3,00 naar 3,27 miljard euro.
Analisten en beleggers focussen altijd op de grootste en meest rendabele divisie Mode & Lederwaren. Die zorgde andermaal voor een aangename verrassing met een organische omzetklim van 18 procent. De afdeling is bekend van topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo, en was in het eerste halfjaar goed voor 41,5 procent van de omzet en vorig jaar voor ruim 59 procent van de ebit.
De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen & Sterke dranken met de topmerken Moët & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy.De omzet in die divisie liet in het afgelopen semester een toename met 9 procent optekenen (organische groei +6%). De blikvanger was het cognacmerk Hennessy (+8%) door een betere verkoop in de Verenigde Staten en China. De volumes in champagne (-1%) vielen tegen.
De afdeling Selectieve Retailing omvat naast de Sephora–shops vooral de DFS Group (grootste luxewinkelketen voor reizigers met ruim 1100 winkels). Die divisie zag de omzet met 12 procent toenemen. Organisch was er een groei van 8 procent. Sephora werd geholpen door de forse start van de verkoop van de nieuwe make-up (Fenty Beauty) van popster Rihanna. De cijfers van de resterende divisies Horloges & Juwelen, met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot, en Parfums & Cosmetica, met merken als Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy) lagen met 4 en 9 procent organische groei onder het groepsgemiddelde.
Conclusie
LVMH bewijst met de cijfers van het eerste kwartaal 2019 een luxeconcern van topkwaliteit te zijn. De verbeterde vraag uit China en het goed aanvoelen van de modetrends tekenen voor een recordomzet. Dat heeft tot een koerssprong van bijna 50 procent sinds het jaarbegin geleid. Daardoor is de waardering tegen 26 keer de verwachte winst voor 2019 en 15,5 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde/bedrijfskasstroom fors opgelopen. Bovendien dreigt Trump met importtarieven voor Franse wijn. Dat maakt het dure aandeel kwetsbaar. We denken dat het voor een tijdje aangewezen is de winst veilig te stellen.
Advies: verkopen
Risico: laag
Rating: 3A
Koers: 378,50 euro
Ticker: MC FP
ISIN-code: FR0000121014
Markt: Euronext Parijs
Beurskapitalisatie: 191,3 miljard euro
K/w 2018: 29
Verwachte k/w 2019: 26
Koersverschil 12 maanden: +284%
Koersverschil sinds jaarbegin: +46%
Dividendrendement: 1,6%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier