Ontex: knauw in de winstmarge

© belga

De winst van Ontex viel tegen in het tweede halfjaar. Maar de producent van persoonlijke-hygiëneproducten kan nog groeien dankzij de opkomende landen en de vergrijzing.

In de eerste zes maanden was er sprake van een vergelijkbare omzetgroei voor Ontex. Vorig jaar bleef die groei bij de toonaangevende producent van persoonlijkehygiëneproducten voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) beperkt tot 0,2 procent. Dan is de vergelijkbare omzettoename van 5,2 procent tussen januari en juni 2017 tegenover de eerste zes maanden van vorig jaar een gevoelige verbetering (6,6% voor het tweede trimester). Op groepsniveau kon de Oost-Vlaamse groep in het eerste semester met een sterk hogere omzet van 22,0 procent (+18% in 2016, +20,9% in het tweede kwartaal) uitpakken tot 1,174 miljard euro. Dat is boven de analistenconsensus.

In de loop van het eerste trimester rondde Ontex de overname van de persoonlijkehygiënedivisie van de Braziliaanse keten Hypermarcas af. De overnameprijs was gelijk aan ondernemingswaarde (ev) van 286 miljoen euro. Er zitten dan ook al vier maanden van de integratie van ‘Ontex Brazilië’, een toonaangevende speler in incontinentieproducten voor volwassenen en babyverzorgingsproducten in het grootste land van Latijns-Amerika, in de halfjaarcijfers. Eerder was er ook al de succesvolle integratie van de Mexicaanse Grupo Mabe, de eerste grote uitstap van de groep buiten Europa. Mexico is de vijfde grootste markt voor hygiënische wegwerpartikelen.

Toch was de fraaie omzettoename absoluut geen opsteker voor de beurskoers, die meer dan 6 procent verloor. De winst viel tegen. De rebitda (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten) bedroeg 144,7 miljoen euro, daar waar de analistenconsensus op 146,7 miljoen euro lag (+17,4% met in het tweede kwartaal slechts +12,8% tegenover 20,9% omzettoename). De rebitda-marge ondergaat dan ook een stevige aderlating: van 12,8 naar 12,3 procent voor de eerste jaarhelft (12,1% voor tweede trimester).

Stijgende grondstoffen- en distributiekosten vestoren de omzetpret. De nettoschuld nam door de overname van Hypermarcas toe van 660,2 naar 743,9 miljoen euro (+12,7%). De winststijging bleef beperkt tot 8,8 procent: van 65,7 naar 71,5 miljoen euro. Door de toename van het aantal aandelen bleef de winst per aandeel met 0,90 euro haast onveranderd.

Ontex, opgericht door de familie Van Malderen, keerde in juni 2014 terug naar de beursvloer. Het was al beursgenoteerd tussen 1998 en 2003. De beurswaarde klom al snel tot boven 2 miljard euro, voldoende voor een opname in de BEL20-index. Maar sinds het voorjaar van 2016 verloopt het beursparcours eerder golvend. Het groeipotentieel blijft dubbel. Het gebruik van hygiënische wegwerpproducten neemt toe in de opkomende landen. Daarnaast stijgt het groeipotentieel bij incontinentie gezien de vergrijzing in West-Europa en de groeiende aanvaarding van zulke producten.


Conclusie

We zijn wat onaangenaam verrast. Maar tegen 15 keer de verwachte winst voor dit jaar en een verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 10 voor 2017 is de waardering aanvaardbaar. Op langere termijn bieden de acquisities in Latijns-Amerika heel wat perspectief. GBL heeft een belang van 20 procent opgebouwd. Koersen onder 30 euro bieden potentieel.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,35 miljard euro

K/w 2016: 18

Verwachte k/w 2017: 15

Koersverschil 12 maanden: -10%

Koersverschil sinds jaarbegin: +2%

Dividendrendement: 1,9%

Partner Content