Michelin blijft op koers
Het aandeel van Michelin blijft redelijk gewaardeerd, gezien zijn stevige vrije kasstroom en zijn sterke marktpositie. Tegen 2020 wil de Franse bandenproducent 20 procent meer banden verkopen.
Michelin, opgericht in 1889, is de grootse bandenproducent ter wereld met activiteiten in 170 landen. De Franse groep met de wereldberoemde mascotte heeft een wereldwijd marktaandeel in de buurt van 15 procent. Vorig jaar produceerde Michelin bijna 180 miljoen banden (+2,1% tegenover 2015), met Michelin als wereldwijd premiummerk. Voor sportwagens en SUV’s is er het merk BFGoodrich, en sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Het aandeel zat van het najaar 2013 tot het voorjaar 2014 in de voorbeeldportefeuille en deed het toen prima.
Een cruciaal element in de strategie is dat Michelin zijn merken versterkt door een koploper in technologie, betrouwbaarheid en innovatie te zijn. Zo verwerft de groep een competitief voordeel en neemt de trouw van de consument toe. In het verlengde daarvan zet Michelin in op het marktleiderschap in het segment van de gespecialiseerde banden, zoals voor mijnbouw- en landbouwvoertuigen en vliegtuigen. De jongste jaren heeft de groep in de opkomende landen drie nieuwe fabrieken geopend. Het doel om tussen 2012 en 2016 voor 1,2 miljard euro aan verbeteringen in de productiviteit te realiseren, is behaald. Een nieuw plan moet opnieuw 1,2 miljard euro kosten besparen tegen 2020, waardoor onder meer 500 banen verdwijnen op de hoofdzetel in Clermont-Ferrand.
Michelin beschikt over een solide balans (nettoschuld van amper 9% tegenover het eigen vermogen eind 2016). Vorig jaar realiseerde het bedrijf volgens het management 961 miljoen euro als structurele vrije kasstroom. Dat was een recordcijfer, tegenover nog 517 miljoen euro in 2011. Zo kan Michelin zijn dividend optrekken van 2,85 naar 3,25 euro per aandeel (+14%) en heeft het 301 miljoen euro ingekocht, of 1,8 procent van het totale aantal aandelen. Tegen 2020 wil het management het aantal verkochte banden met 20 procent optrekken tegenover het niveau van 2015.
De omzet in 2016 lag met 20,9 miljard euro wel 1,4 procent lager dan in 2015. Toch klom de recurrente (bedrijfskasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige lasten) van 3,93 naar 4,08 miljard euro, of een stijging met 3,8 procent. Dat betekent ook dat de rebitda-marge toenam van 18,6 naar 19,5 procent. De recurrente bedrijfswinst (rebit) klom met 4,5 procent, van 2,58 naar 2,69 miljard euro. Daar zien we een klim van de rebit-marge van 12,2 naar 12,9 procent. In het segment van de gespecialiseerde banden is de rebit-marge 18,6 procent, of zowat de helft meer dan het groepsgemiddelde.
Het nettoresultaat kwam uit op 1,67 miljard euro, of 43 procent meer dan de 1,16 miljard euro in 2015 (per aandeel van 6,28 naar 9,21 euro), geholpen door eenmalige elementen. Voor het boekjaar 2017 mikt het management op een lichte toename van de volumes, een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 900 miljoen euro (moet 1,4 miljard euro worden tegen 2020).
Conclusie
Het aandeel blijft erg redelijk gewaardeerd, gezien de stevige vrije kasstroom en de sterke marktpositie van Michelin in zijn sector. Het aandeel noteert tegen 11,5 keer de verwachte winst voor 2017, 0,8 keer de omzet en een verwachte ratio tussen de ondernemingswaarde(ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 4,5 voor 2017. Het aandeel blijft in de Inside Selectie.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Munt: euro
Markt: Parijs
Beurskapitalisatie: 19,2 miljard euro
Verwachte k/w 2016: 11,5
Verwachte k/w 2017: 11,5
Koersverschil 12 maanden: +29%
Koersverschil sinds jaarbegin: +0,5%
Dividendrendement: 3,0%
Aandelen Europa
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier