Meer schuim op de pint in de biersector
De belangrijkste Europese spelers in de biersector zouden een beter 2017 moeten kennen. De cijfers voor het eerste kwartaal bij AB InBev en Carlsbergzijn veelbelovend.
De brouwers worden ook geholpen door de vele overnames de afgelopen jaren. Toch zal kostenbewustzijn belangrijk blijven en zal er nog meer in de kosten worden gesnoeid. De markt blijft ook uitkijken of er sprake is van organische groei, dus zonder rekening te houden met de overnames en de desinvesteringen.
Schokeffect
De overname van SABMiller door zijn sectorgenoot AB InBev heeft de concurrentie nog eens wakker geschud. Europese rivalen als Heinekenen Carlsberghebben meer dan een tandje bijgestoken. En het is nog niet gedaan. De bierbrouwers lonken vooral naar Azië. Dat is niet abnormaal. In heel wat Aziatische landen is de bierconsumptie vrij laag en is er nog een flinke groeimarge. Bovendien verwelkomen heel wat Aziatische landen, zoals Vietnam, maar al te graag buitenlandse investeerders.
In heel wat westerse landen valt het bierverbruik wat terug, al lijken consumenten toch nog bereid hogere prijzen te betalen voor vooral premiumbieren. Andere landen houden erg aan hun eigen smaken. Daar blijft de klemtoon op de lokale bieren liggen. In die optiek is de komst van SABMiller, specialist in lokale bieren, een interessante aanvulling voor AB InBev.
Omzetsprong
AB InBev werd door de overname van SABMiller ook de dominante speler in Afrika. In Azië is de Belgisch-Braziliaanse brouwer het nummer twee, na China Resources Beer. Aangezien de groei vooral zal komen van opkomende landen in Azië, Latijns-America en Afrika, is AB InBev beter geplaatst dan ooit tevoren om in die regio’s te groeien. Aan verscheidenheid van bieren heeft de groep geen gebrek. We noemen er enkele: Budweiser, Corona, Stella Artois, Beck’s, Leffe, Hoegaarden en lokale kampioenen als Bud Light, Skol, Brahma, Sibirskaya Korona, Chernigivske, Cass en bij ons Jupiler.
Door de overname van SABMiller zou de omzet een nieuwe kwantumsprong moeten maken. Maar organisch was er in de eerste drie maanden een vooruitgang van 3,7 procent tegenover een analistenconsensus van 2,8 procent. Al blijft de thuismarkt Brazilië moeilijk. Voor het volledige jaar mikt de analistenconsensus op een sprong van 45,5 naar 56,9 miljard euro groepsomzet (jaaromzet 2010 bedroeg 36,3 miljard euro) of een toename met 25 procent. De organische groei en een betere rendabiliteit zijn belangrijke doelstellingen.
In winstgevendheid ontgoochelde AB InBev in 2016 danig. De ebitda-marge (bedrijfskasstroom ten opzichte van de omzet) zakte in 2016 naar 36,7 procent tegenover 38,5 procent in 2015. Maar ook daar zien we herstel in het eerste trimester. De ebitda nam met 5,8 procent toe, zodat de ebit-marge kon stijgen van 36,8 procent voor het eerste kwartaal van 2016 naar 37,2 procent voor het afgelopen jaar. De gemiddelde verwachting is dat er een margeherstel tot 38,4 procent zal zijn voor het volledige boekjaar. Dat komt in de buurt van 2015.
De aankondiging dat de kosten met een kleine 3 miljard dollar moeten zakken is niet onbelangrijk. Dat zal een stevig karwei worden voor het management, onder leiding van de Braziliaan Carlos Brito. Hij en de rest van de bedrijfstop staan erom bekend op een agressieve manier aan kostenbesparingen te doen en de rendabiliteit verder op te drijven. Maar de jongste jaren verliep dat een stuk moeizamer. Ook het overgenomen SABMiller heeft een erg efficiënte beleidsvoering. Benieuwd of er de komende jaren nog veel ruimte is voor rendabiliteitswinst. Vorig jaar liepen Brito en co een aantal bonussen mis omdat de doelstellingen niet werden gehaald. Dat zullen ze geen tweede keer willen laten gebeuren.
Het ontgoochelende jaar 2016 heeft ervoor gezorgd dat het aandeel duidelijk minder presteerde dan de sectorgenoten en het nationale en internationale marktgemiddelde. Maar de koersreactie op de cijfers van het eerste trimester was wel positief.
Ander drinkgedrag
Heineken is de tweede grootste bierbrouwer van de wereld. Het bedrijf leek de consolidatiegolf in de sector eerst wat verkeerd in te schatten. Het liet hapklare overnameprooien aan concurrenten over. Maar de jongste jaren schoten de Nederlanders wakker. Het bedrijf haalde erg snel de achterstand in door een aantal overnames zoals Scottish&Newcastle, FEMSA Cerveza en Asia Pacific Breweries (APB). Heineken en Amstel zijn de bekendste biermerken.
De Nederlandse brouwer is met een verwachte jaaromzet van 21,8 miljard euro meer dan een maatje kleiner dan AB InBev. Ook op het gebied van de ebitda-marge moeten de Nederlanders het onderspit delven (24,3% versus 36,7%). Maar Heineken vecht dapper voort, zelfs in het land bij uitstek van AB InBev, Brazilië. Heineken heeft een akkoord bereikt met Kirin Holdings Company voor de overname van Brasil Kirin Holding en wordt daarmee de belangrijkste concurrent van AB InBev op de erg lucratieve Braziliaanse markt.
Heineken mag dan niet het meest geliefde bier zijn in België, het is wel het op een na best verkochte merk ter wereld, na Budweiser. De brouwer is actief in 190 landen, maar de helft van de omzet wordt nog altijd in Europa gehaald. De expansie moet van van Latijns-Amerika, Afrika, Rusland, het Midden-Oosten en vooral Azië komen
Meer dan andere brouwers zet Heineken in op nieuwe producten om tegemoet te komen aan veranderende drinkgewoontes bij de consument. Zo heeft Heineken onder meer Strongbow Apple Ciders ontwikkeld, gebaseerd op appelsap dat gecombineerd wordt met honing, rode bessen of vlierbloesem. Blijkbaar neigen consumenten naar nieuwe smaakcombinaties waardoor cider, Radlers en andere dranken die op malt gebaseerd zijn aan belang winnen. Ook bieren met weinig of zelfs geen alcohol staan almaar hoger op de verlanglijst van jonge bierdrinkers. Beleggers hebben de voorbije maanden weer vertrouwen in Heineken gekregen. Het aandeel rukt snel op naar het recordniveau van eind 2015.
Russische kater
Het koersverloop van het aandeel Carlsberg vertoont veel gelijkenis met dat van Heineken en werd verder ondersteund door meevallende resultaten in het eerste trimester. De aangepaste omzet klom 4 procent tegenover een gemiddelde analistenverwachting van 2,8 procent. Een paar maanden geleden maakte Carlsberg bekend dat de omzet en de winst vorig jaar zijn gezakt. Daardoor maakte het aandeel een dip mee. Maar de toekomst ziet er volgens de Nederlandse topman Cees ‘t Hart een stuk beter uit.
Door desinvesteringen zakte de omzet vorig jaar van 65,3 naar 62,6 miljard Deense kronen. De ebitda-marge van de Deense bierbrouwer steeg wel van 19,5 naar 20,2 procent, maar ligt verder onder die van AB inBev. Dit jaar zou de omzet moeten herstellen tot 65,1 miljard Deense kronen. Via kostenbesparingen zou de ebitda-marge verder stijgen tot 20,5 procent.
Carlsberg heeft voor groei een hele tijd gefocust op Oost-Europa, inclusief Rusland, maar het heeft ook aandacht voor Azië. De omzet in Azië is er al groter dan in Oost-Europa, al blijft Rusland het belangrijkste land voor de verkoop van Carlsberg. Russische bierdrinkers zijn verzot op de petflessen van anderhalve liter Carlsberg. Net die flessen heeft de regering verboden vanaf 1 januari. Carlsberg vreest dat de omzet in Rusland daardoor met 4 à 5 procent kan zakken dit jaar. Maar de Denen zijn niet dom. Ze brengen petflessen van 1,4 liter op de markt. Ze hopen dat de regering van Poetin daarmee tevreden is en geen nieuwe antibiermaatregelen afkondigt tot tenminste de Wereldbeker voetbal in 2018 in Rusland.
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier