MDxHealth voert transformatieplan uit
De nieuwe topman Michael McGarrity voert het plan stap voor stap uit. Maar de markt wacht op volume- en omzetgroei.
De update over het derde kwartaal van het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth bevestigde dat het transformatieplan in volle uitvoering is. Dat plan kwam er nadat de specialist in de ontwikkeling en de commercialisering van oncologische testen in februari topman Jan Groen had vervangen door de Amerikaan Michael McGarrity. McGarrity slankte het commerciële team af tot een dertigtal mensen en kreeg afgelopen zomer met John Bellano een ervaren nieuwe commerciële directeur. De klemtoon ligt op het verhogen van het gebruik van ConfirmMDx voor prostaatkanker in het bestaande klantenbestand. De verloning van het team werd aangepast. Dat moet volstaan om groei te realiseren met de diagnostische test die circa 90 procent van de groepsomzet aanlevert, maar waarvan de verkoop de jongste twee jaar ontgoochelde.
In het derde kwartaal groeide het factureerbare volume met 5 procent, van 4111 testen vorig jaar tot 4305 testen. In het eerste en tweede kwartaal lag dat cijfer op 4379 en 4353 testen. Na negen maanden is er een daling met 13 procent tegenover nog 20 procent na zes maanden. Exclusief niet-recurrente testen in de eerste helft van 2018 is de daling met 8 procent na zes maanden teruggedrongen tot 2,2 procent. Daarmee is stabiliseren de volumes van ConfirmMDx. De komende kwartalen moet worden aangeknoopt met groei.
De aandacht voor ConfirmMDx ging in de Verenigde Staten gedeeltelijk ten koste van SelectMDx voor prostaatkanker, dat de volumegroei in het derde kwartaal zag verminderen tot 38 procent (tot 3200 testen). In de eerste jaarhelft was er een toename met 107 procent tot 10.218 testen en na negen maanden is er 85 procent groei tot 13.418 testen. In Europa versnelde de toename naar 104 procent tot 1073 testen (+78% tot 3383 testen na negen maanden). SelectMDx bereikte op 22 augustus een belangrijke mijlpaal met de positieve aanbeveling voor een terugbetaling door de publieke Amerikaanse ziekteverzekering Medicare. Dat moet uitmonden in een terugbetaling, een belangrijke groeimotor voor de test in 2020 en een aanzienlijke hefboom voor het verkrijgen van terugbetalingen door commerciële verzekeringsmaatschappijen. Nog een cruciale stap was de opstart eind augustus van een samenwerking met een internationaal diagnosticabedrijf voor de ontwikkeling van een aangepaste versie van SelectMDx. Dat moet op termijn een forse uitbreiding van het marktpotentieel van SelectMDx in de eerstelijnszorg mogelijk maken.
De productomzet daalde in het derde kwartaal met 14 procent tot 4,7 miljoen euro. Na negen maanden bedraagt de terugval 31 procent tot 15,3 miljoen. Dankzij een forse kostenbesparing (-10,2 miljoen euro tot 27,5 miljoen) zakte het nettoverlies tijdens de eerste negen maanden alsnog met 8 procent tot 20,6 miljoen. McGarrity slaagde er eind september ook in met een aanvaardbare verwatering met 17,7 procent 9 miljoen euro extra kapitaal op te halen en een lening van 9 miljoen af te sluiten. Op basis van de cashburn in het derde kwartaal van 5,8 miljoen euro kan het bedrijf tot eind 2020 voort. De raad van bestuur wordt versterkt met Amerikaanse ervaring in diagnostica dankzij de benoeming van Timothy Still.
Conclusie
De nieuwe topman McGarrity voert het plan stap voor stap uit. Maar de markt wacht op volume- en omzetgroei. Zoals aangegeven bij de financieringsoperatie eind september door hoofdaandeelhouder Rudi Mariën moet die groei er binnen de twaalf maanden komen. We behouden onze positie in de voorbeeldportefeuille, die we na de geslaagde herfinanciering hebben uitgebreid.
Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating:1C
Koers: 1,02 euro
Ticker: MDXH BB
ISIN-code: BE0003844611
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 74 miljoen euro
K/w 2018: –
Verwachte k/w 2019: –
Koersverschil 12 maanden: -27%
Koersverschil sinds jaarbegin: -46%
Dividendrendement: –
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier