MDxHealth

De positieve nieuwsstroom deed het aandeel van MDxHealth fors herstellen. De markt houdt nog altijd rekening met een nieuwe kapitaalverhoging. Alle puzzelstukken liggen klaar voor een stevige omzetgroei.

Het Belgische diagnosticabedrijf MDxHealth stuurde de jongste weken heel wat positieve berichten de wereld in. De belangrijkste aankondiging was die op 22 september, toen het zijn omzetverwachting voor 2016 verhoogde. Tot dan had MDxHealth op een omzetstijging tussen 30 en 50 procent gemikt. Het trok die verwachting op naar minstens 60 procent (28,2 miljoen dollar). Dat is een duidelijke blijk van vertrouwen in de ontwikkeling van ConfirmMDx, een epigenetische test die nagaat of prostaatkanker aanwezig is bij patiënten met een negatief biopsieresultaat. Het product werd in maart opgenomen in de National Comprehensive Cancer Network-richtlijnen (NCCN). Dat is een echte gamechanger, zowel voor de verzekeraars als de urologen, omdat het risico op aansprakelijkheid door die opname drastisch afneemt.

Het is dan ook geen toeval dat MDxHealth in augustus een contract ondertekende met Cigna, een van de vijf grootste verzekeringsmaatschappijen in de Verenigde Staten, en daarna met Indepence Blue Cross en Highmark Blue Cross Blue Shield, twee in een groep van 38 zorgverzekeraars (BCBSA), die in totaal 98 miljoen mensen verzekeren.

De komende kwartalen verwachten we behalve een toename van het aantal uitgevoerde testen ook meer geboekte omzet per test. Vooralsnog boekt MDxHealth pas omzet nadat een uitgevoerde test is betaald, of nadat daarover op basis van de terugbetalingshistoriek van de verzekeraar voldoende zekerheid bestaat. De opname in de NCCN kan die omzeterkenning een forse duw in de rug geven. Op termijn mikt MDxHealth met ConfirmMDx op een marktaandeel van 20 procent, op een markt van 1,7 miljard dollar.

Daarnaast is het bedrijf volop bezig SelectMDx uit te rollen, de tweede eigen prostaatkankertest van MDxHealth. Die urinetest, met een accuraatheid van 98 procent en een marktpotentieel van 0,5 miljard dollar, werd eind vorig jaar gelanceerd in de Benelux en in maart 2016 in Duitsland, Italië en de Verenigde Staten. In het lopende kwartaal komt AssureMDx op de markt in de Verenigde Staten, een blaaskankertest op basis van urine, met 99 procent accuraatheid en een marktpotentieel van 250 miljoen dollar. Daarnaast ontvangt MDxHealth jaarlijks enkele miljoenen dollar royalty’s en mijlpaalbetalingen op de stijgende verkoop van Cologuard, een op stoelgang gebaseerde, innovatieve darmkankertest van Exact Sciences. Hoewel nog verre van zeker, komt Exact Sciences in 2018 mogelijk met een eigen alternatief voor de NDRG4-biomarker in Cologuard.

De ondersteuning van de groei tilde de kosten in de eerste jaarhelft 52 procent hoger, tot 16 miljoen dollar, waardoor het nettoverlies steeg van 5,5 miljoen naar 7,6 miljoen dollar. De bedrijfskasstroom (ebitda) daalde van -5,3 miljoen naar -6,7 miljoen dollar, maar op jaarbasis mikt MDxHealth op een verbetering (-13,4 miljoen dollar in 2015, tegenover de analistenconsensus van -10,9 miljoen dollar). De kaspositie van 20,1 miljoen dollar van eind juni volstaat niet om eind 2017 of begin 2018 de overbrugging naar de winstgevendheid te maken. Maar we verwachten dat de extra financiering zonder kapitaalverhoging zal gebeuren.


Conclusie

De positieve nieuwsstroom zorgde voor een fors herstel van het aandeel van MDxHealth. Tegelijk houdt de markt nog altijd rekening met een nieuwe kapitaalverhoging. Alle puzzelstukken liggen klaar voor een verdere stevige omzetgroei tijdens de komende jaren, om in 2018 de oversteek naar de structurele winstgevendheid te maken. We blijven daarom bij ons positieve advies.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 207 miljoen euro

K/w 2015: –

Verwachte k/w 2016: –

Koersverschil 12 maanden: +22%

Koersverschil sinds jaarbegin: +11%

Dividendrendement: –

Partner Content