MDxHealth
Het totaal onverwachte manoeuvre van partner Exact Sciences is een duidelijke streep door de rekening van MDxHealth.
Het aandeel van MDxHealth zakte vorige week fors na het bericht dat partner Exact Sciences aan een alternatief werkt voor de NDRG4-biomarker van MDxH in Cologuard, een op stoelgang gebaseerde, innovatieve test voor darmkanker. Exact Sciences verwacht dat alternatief klaar te hebben binnen 18 tot 24 maanden. Of dat realistisch is, zal nog moeten blijken, maar de toekomstige inkomstenbron uit Cologuard is voor MDxH wel een stuk onzekerder geworden.
Uit de jaarresultaten bleek dat MDxH in 2015 ongeveer 2 miljoen USD inkomsten haalde uit mijlpaalbetalingen en royalty’s van Cologuard, op basis van 39,4 miljoen USD omzet en 104.000 verkochte tests. Voor 2016 mikt Exact Sciences op minstens 240.000 tests, waardoor de inkomsten voor MDxH zullen stijgen naar circa 5 miljoen USD. De kern van het beleggersverhaal van MDxH blijft echter de evolutie van de verkoop van eigen tests, met in de eerste plaats ConfirmMDx voor prostaatkanker. Het aantal verkochte tests steeg in 2015 met 22%, tot 15.000 (verwachte vork van 15 à 17.000 tests). Daaruit blijkt wel een fors betere tweede jaarhelft, aangezien in de eerste jaarhelft met 5500 slechts evenveel tests als in het eerste semester van 2014 werden verkocht. De toename bedroeg in het vierde kwartaal zelfs meer dan 50% (5000 tests).
De omzet uit ConfirmMDx steeg op jaarbasis met 62%, tot 15,2 miljoen USD, en in het vierde kwartaal met 104%, tot 4,9 miljoen USD. De geboekte omzet per test neemt gestaag verder toe, van 764 USD per test in 2014 naar 1013 USD per test in 2015 (979 USD in het vierde kwartaal). Voor een forse verbetering is het wachten op een ongelimiteerde tussenkomst door de publieke ziekteverzekering Medicare (2030 USD per test), na de succesvolle voltooiing van Pascual, de verplichte opvolgstudie met 600 patiënten, in 2017. De groepsomzet steeg in 2015 met 51%, naar 17,6 miljoen USD. Door hogere kosten door de forse uitbreiding van het verkoopteam zakte de nettowinst licht, van 15,3 naar 14,5 miljoen USD, of 0,32 USD per aandeel. De cashburn bedroeg in 2015 17 miljoen USD (3,4 miljoen USD in het vierde kwartaal), tegenover 20 miljoen USD in 2014, waardoor MDxH eind december beschikte over een comfortabele kaspositie van 31,7 miljoen USD.
Voor 2016 mikt MDxH op een omzetgroei van 30% à 50%. Sinds eind vorig jaar is SelectMDx voor prostaatkanker op de markt in de Benelux. Het gaat om de test van het vorig jaar overgenomen Nederlandse NovioGendix, die helpt bepalen of een eerste biopsie aangewezen is, om zo het aantal biopsieën (jaarlijks 1,3 miljoen in de Verenigde Staten) te verminderen. De test komt in de eerste jaarhelft van 2016 op de markt in de VS. In de tweede jaarhelft volgt dan de lancering van een derde test, de AssureMDx voor blaaskanker.
Conclusie
Het totaal onverwachte manoeuvre van partner Exact Sciences is een duidelijke streep door de rekening van onze beleggersthesis in MDxHealth. Hoewel we de koersreactie fel overdreven vinden, en het huidige koersniveau geenszins de waarde van de eigen tests weerspiegelt, bezoedelt het nieuws het recent al niet positieve momentum van het aandeel. We gaan ons bezinnen over onze positie in de voorbeeldportefeuille. In afwachting behouden we wel nog ons koopadvies.
Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating: 1C
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier