LVMH verbetert een luxerecord
LVMH bewijst nog maar eens dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Het aandeel is niet goedkoop meer, maar ook niet duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks de superieure prestaties.
De beurskapitalisatie van Louis Vuitton Moet Hennessy – afgekort LVMH – is boven 100 miljard euro gestegen, waarmee de absolute luxekoning drie keer groter is dan de andere bekende luxeconcerns. De koers bereikte een nieuw record door de erg meevallende tradingupdate over het eerste kwartaal. Ook met die omzetcijfers bewijst LVMH dat het beter presteert dan het overgrote deel van zijn sectorgenoten. Het herstel van de vraag in China en zelfs het flinke herstel in Europa verhogen het optimisme dat de luxesector een duurzame relance doormaakt. De omzet in het eerste kwartaal van 2016 kreeg nog een knauw door de aanslagen in Parijs. De omzetgroei in het eerste kwartaal van 2017 bedroeg maar liefst 15 procent tot 9,88 miljard euro, waarvan 13 procent organisch (zonder rekening te houden met overnames of desinvesteringen).
Dat cijfer ligt beduidend boven de analistenconsensus van 9,5 procent. Azië (ex-Japan) en Europa zijn de uitblinkers, met een klim van 20 en 14 procent. In zowat elke afdeling ligt de omzetgroei boven het sectorgemiddelde. De grootste en meest rendabele divisie, Mode en lederwaren, zorgde voor een aangename verrassing met een omzetklim van 15 procent, ook organisch. De afdeling met topmerken als Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Givenchy en Kenzo was in het eerste kwartaal goed voor 34,5 procent van de omzet. In Europa, en vooral in Frankrijk, zette het herstel van het vierde kwartaal van vorig jaar door, en ook in Azië versnelde de groei.
De andere divisie met een hoge winstmarge is Wijnen en sterkedranken, met de topmerken Moét & Chandon, Dom Perignon, Veuve Cliquot, Château d’Yquem en Hennessy. De omzet van die afdeling klom in het eerste kwartaal met 16 procent, waarvan 13 procent organisch. De verkoop van champagne klom met 7 procent, maar de blikvanger was het cognacmerk Hennessy, waarvan het verkochte volume steeg met 21 procent door de veel betere verkoop in China.
De afdeling Selectieve retailing omvat naast de Sephora-shops vooral de DFS Group, de grootste luxewinkelketen voor reizigers, met ruim 1100 winkels. Die divisie is al enige tijd een van de sterkste groeiers van de groep, maar in het eerste kwartaal lag de omzetgroei van 15 procent in de lijn met die van de rest van de groep (11% organisch). De omzet van Selectieve retailing (3,15 miljard euro in de eerste drie maanden) volgt nog altijd op enige afstand van die van Mode en lederwaren (3,4 miljard euro).
De cijfers van de resterende divisies, Horloges en juwelen (met topmerken als TAG Heuer, Zenith en Hublot) en Parfums en cosmetica (Parfum Christian Dior, Guerlain en Parfums Givenchy), lagen met een klim van 14 en 15 procent in het eerste kwartaal ook in de lijn van het groepsgemiddelde. Hun gewicht in de totale omzet is veeleer beperkt. Het management onder leiding van CEO en hoofdaandeelhouder Bernard Arnault wijst er wel op dat de forse groei van het eerste kwartaal niet houdbaar is tijdens de rest van het jaar.
Conclusie
LVMH bewijst in het eerste kwartaal nog eens dat het een luxeconcern van topkwaliteit is. Tegen 22,5 keer de verwachte winst voor 2017 en ruim 11 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is de Franse luxegigant niet goedkoop meer, maar ook niet duurder dan het sectorgemiddelde, ondanks de superieure prestaties.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Munt: euro
Markt: Euronext Parijs
Beurskapitalisatie: 105,7 miljard euro
K/w 2016: 27
Verwachte k/w 2017: 22,5
Koersverschil 12 maanden: +39%
Koersverschil sinds jaarbegin: + 15%
Dividendrendement: 1,9%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier