Lotus boekt lekker gezonde groei
Lotus Bakeries blijft de wereld veroveren met zijn speculaasjes en gezonde snacks. Na de recordgroei van 2016, bleven de winst en de omzet toenemen in 2017.
De uitdagingen van Lotus Bakeries voor de komende jaren kunnen we in twee zinnen samenvatten. Vooreerst ‘lekker’ zo gezond mogelijk maken en daarnaast ‘gezond’ zo lekker mogelijk maken. Daarin zitten de twee grote groeipolen voor vele, vele jaren _ zo niet decennia _ vervat: de verdere mondialisering van Lotus Biscoff,zowel het speculaaskoekje als de -pasta aan de ene kant en de verdere ontplooiing in almaar meer landen van de gezonde snacks (Bear, Nakd en Trek).
Na een uitzonderlijk groei-jaar 2016 was het een hele uitdaging voor de Oost-Vlaamse speculaas- en koekjesspecialist ook in het afgelopen jaar met omzet- en winstgroei te kunnen uitpakken. Topman Jan Boone kon op de analistenmeeting naar aanleiding van de jaarcijfers 2017 toch melden dat de recordomzet van 2016 was overtroffen en duidelijk meer dan bij de halfjaarresultaten, toen een omzetgroei tot 1 procent beperkt bleef (wel 3,3% vergelijkbare omzettoename).
Uiteindelijk kwam de omzet vorig jaar uit op 524 miljoen euro, 3,3 procent meer dan in 2016. Op vergelijkbare basis klom de omzet zelfs met 5,0 procent. Dat was te danken aan de 6 procent hogere omzet in het tweede halfjaar (zelfs 7% vergelijkbare omzetgroei). Bovendien mogen we niet vergeten dat wisselkoersverliezen 8 miljoen euro aan omzet of 1,6 procent extra omzettoename hebben gekost. Dat was hoofdzakelijk te wijten aan het Britse pond (6,3 miljoen euro), maar ook aan de Amerikaanse dollar (1,3 miljoen euro), die in 2018 nog meer negatief dreigt te spelen.
De sterkste groei kwam opnieuw van het nieuwe segment van de natuurlijke tussendoortjes, met als grootste uitblinker Bear. Maar ook Lotus Biscoff, de internationale naam voor Lotus-speculaas (n samenvoeging van ‘Biscuit with Coffee’), groeide verder door, ook in Verenigde Staten. Om de aanhoudende groei van Lotus Biscoff te ondersteunen, start Lotus in de VS met de bouw van de eerste speculaasfabriek buiten België. De bouw zou in de tweede helft van 2019 klaar moeten zijn en een opstart van de productie mogelijk maken.
De VS zijn sinds 2016 de grootste markt voor Lotus Biscoff, maar het potentieel is er nog enorm. Getuige daarvan is het feit dat Lotus Bakeries er in de regio van Atlanta (9 miljoen potentiële consumenten) voor het eerst televisiereclame in de VS maakte. Zo’n investering komt er pas wanneer het merk voldoende bekend is in een regio. Dezelfde belangrijke stap is in het Verenigd Koninkrijk gezet.
Het recurrente bedrijfsresultaat (rebit) steeg met 6,4 procent tot 89,3 miljoen euro, waardoor de rebit-marge klom van 16,6 naar 17,0 procent. De nettowinst nam met 3,5 procent toe tot 64,6 miljoen euro, of 79,5 euro per aandeel (+3,2%). Ondanks de aanhoudende investeringen (28,2 miljoen euro) en de dividendbetaling (12,9 miljoen euro) zakte de netto financiële schuld eind 2017 naar 57,2 miljoen euro of 0,55 keer de verhouding netto financiële schuld ten opzichte van de recurrente (zonder uitzonderlijke elementen) bedrijfskasstroom (rebitda).
Conclusie
Het Lotus-aandeel presteerde vorig jaar voor het eerst in zestien jaar minder dan de Bel-20-index. Dat biedt langetermijnbeleggers eindelijk de kans een positie uit te bouwen. De waardering lijkt pittig tegen 26 keer de verwachte winst 2018. Maar er worden tegenwoordig forse prijzen betaald voor producenten van gezonde tussendoortjes. Als we die prijzen verrekenen bij Lotus Bakeries, wordt de waardering een stuk acceptabeler. De dividendverhoging met 20 procent illustreert het vertrouwen in het groeipotentieel van het bedrijf. Vandaar de opname in de voorbeeldportefeuille.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Koers: 2240 euro
Ticker: LOTB BB
ISIN-code: BE0003604155
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,82 miljard euro
K/w 2017: 28
Verwachte k/w 2018: 26
Koersverschil 12 maanden: -9%
Koersverschil sinds jaarbegin: +4%
Dividendrendement: 0,9%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier