Lotus Bakeries blijft een onverbiddelijke groeier

© Wouter Rawoens

Als er aandelen zijn om in superlatieven over te spreken, dan is Lotus Bakeries er een van. De koekjesproducent boekte vorig jaar een dubbelcijferige interne groei. Het groeipotentieel blijft groot.

Lotus Bakeries is een van de sterkste groeiers op Euronext Brussel. De onderneming uit het Oost-Vlaamse Lembeke scoorde ook in 2016 volop met fantastische jaarcijfers, waardoor ze voorbij de grens van een half miljard euro omzet gaat. De omzet klom met 23,2 procent tot 507 miljoen euro, deels door de impact van de overnames van Natural Balance Foods (met de merken Nakd en Trek)en Urban Fresh Foods (merken Bear en Urban Fruit) in Groot-Brittannië,waardoor Lotus Bakeries ook een respectabele speler is geworden op de markt van de natuurlijke, gezonde tussendoortjes. Maar daarnaast was er een dubbelcijferige interne groei, wat uitzonderlijk is.

Het wordt nog straffer als we er rekening mee houden dat het pond door de impact van het brexitreferendum eind vorig jaar 13,6 procent lager stond dan eind 2015, wat de tussendoortjesgigant 15 miljoen euro extra omzetgroei heeft gekost. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) steeg ook met 23 procent en kwam voor het eerst uit boven 100 miljoen euro (101,6 miljoen euro). De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van bijna 30 procent (+29,6%) tot 83,9 miljoen euro. Het nettoresultaat kwam uit op 62,4 miljoen euro, of een toename met afgerond 37 procent. Lotus Bakeries trekt het dividend op van 14,2 naar 16,2 euro bruto per aandeel.

De belangrijkste omzettoename kwam begrijpelijk uit Groot-Brittannië, gevolgd door de fantastische, autonome groeimarkt de Verenigde Staten. Met afgerond 1 miljard verkochte speculaaskoekjes is dat het belangrijkste land voor speculaas. 22 procent van omzet uit speculaas komt ervandaan, tegenover 16 procent uit België. De penetratie van Lotus Biscoff op de Amerikaanse markt is nog altijd maar 2 procent. Het illustreert het groeipotentieel op lange termijn voor Lotus Bakeries in de Verenigde Staten. De bouw van een fabriek in Mebane (Noord-Carolina), die tegen 2019 operationeel moet zijn, komt dan ook niets te vroeg. Maar ook elders is het potentieel nog enorm. Dit jaar is Lotus Bakeries pas met speculaas begonnen op gigantische consumentenmarkten als India en Indonesië.

Maar ook de natuurlijke, gezonde tussendoortjes hebben nog een gigantisch groeipotentieel. Die markt staat nog in zijn kinderschoenen en Lotus Bakeries zal er met merken als Nakd en Bear een rol van betekenis in spelen. Dat het potentieel niet beperkt is tot Groot-Brittannië, bewijst de succesvolle lancering van die producten met de steun van Albert Heijn in Nederland. Dit jaar zet Lotus Bakeries ook voluit in op de lancering op de Belgische markt.

Sommigen fronsten de wenkbrauwen bij de voorzichtige prognose voor dit jaar, en vooral voor het eerste semester. Het zwakke pond zal in de eerste jaarhelft gevoelig wegen op de omzet, en het grote nadeel van een uitzonderlijk jaar is dat de vergelijkingsbasis zwaar is. Maar in het sterke groeiverhaal zal een iets mindere groei in het eerste halfjaar van 2017 maar een voetnoot zijn.


Conclusie

We hebben begin het advies dit jaar na een bescheiden koersval opgetrokken tot ‘koopwaardig’, om te beklemtonen dat het groeipotentieel de komende jaren ongemeen groot blijft, ondanks de pittige waardering (28 keer de verwachte winst voor 2017 en 17 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde en de bedrijfskasstroom). Het koopadvies moet uitdrukkelijk worden gezien vanuit een langetermijnperspectief van vijf tot tien jaar, waarbij elke correctie de kans biedt om de positie aan te vullen.

Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,98 miljard euro

K/w 2016: 32

Verwachte k/w 2017: 28

Koersverschil 12 maanden: +45%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2,5%

Dividendrendement: 0,6%

Partner Content