Koersbodem Boskalis lijkt bereikt

Het aandeel is de weg naar boven weer ingeslagen en is een flink stuk goedkoper geworden.

De halfjaarresultaten van eind augustus van de grootste baggermaatschappij ter wereld gaven een gemengd beeld. Onvoldoende om het vertrouwen van de beleggers terug te winnen, ook al stuurde CEO Peter Berdowski enkele dagen later een persbericht de wereld in dat hij 50.000 aandelen had bijgekocht. Het aandeel blijft opgezadeld met het etiket van ‘zware achterblijver’. Het geduld van de aandeelhouder wordt al lang op de proef gesteld. De grootste baggermaatschappij ter wereld kende tussen 2003 en 2013 een gouden decennium. Tussen 2003 en het voorjaar van 2015 vertienvoudigde de beurskoers van afgerond 5 naar 50 euro. Maar de jongste jaren zit de klad er serieus in.

Eerst het positieve nieuws. Er is opnieuw een omzetstijging, met 8,6 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018. De omzet herstelde van 1,17 naar 1,27 miljard euro. Het ziet er steeds meer naar uit dat de omzet een bodem heeft bereikt in 2017 (jaaromzet van 2,34 miljard euro), maar het herstel verloopt geleidelijk. In het boekjaar 2015 realiseerde het baggerconcern nog een piekomzet van 3,2 miljard euro.

In de rendabiliteit is geen beterschap merkbaar. De bedrijfskasstroom (ebitda) kreeg een tik van bijna 19 procent, van 167,2 naar 135,7 miljoen euro. Het management gaf wel aan nog altijd uit te gaan van een bedrijfskasstroom voor het boekjaar 2019 in de buurt van die van vorig jaar (353,6 miljoen euro). Dat houdt een betere tweede jaarhelft in. De bedrijfskasstroom bleef 25 tot 30 miljoen euro onder de verwachtingen van analisten door een stevige voorziening in de kabelactiviteiten (Offshore Energy) van afgerond 100 miljoen euro voor verlieslatende offshorewindcontracten. Gelukkig stond daar een uitzonderlijke meerwaarde van 42,2 miljoen euro tegenover op de verkoop van het belang in de joint venture Kotug Smit Towage en de verkoop van een schip.

In de cijfers van vorig jaar zat in het eerste halfjaar een buitengewone last van 397 miljoen euro op de goedkopere transportactiviteiten van Offshore Energy. Dat zorgde voor een forse koersdaling op de beurs. In die optiek ziet de evolutie van de bedrijfswinst (ebit) er nu een stuk beter uit. Het bedrijfsresultaat (ebit) evolueert van -349,6 miljoen euro naar +9,1 miljoen euro. Maar dat is stevig onder de analistenconsensus.

Ook het nettoresultaat evolueerde van -361,4 miljoen euro naar +1,3 miljoen euro of 0,01 euro per aandeel, maar bleef 35 miljoen euro onder de analistenverwachting. De belangrijke poot Bagger en infrastructuur heeft het wel beter dan verwacht gedaan in de eerste zes maanden. De omzet kwam uit op 733 miljoen euro of 51 miljoen euro boven de analistenconsensus. Daar lag de bedrijfskasstroom met 125 miljoen euro boven de analistenvork van 117 tot 124 miljoen euro.

Het schoentje knelt in de offshore-energie. De uitbreiding in offshore met de overnames vanSMIT Internationale (assistentie van binnenkomende en uitgaande zeeschepen met sleepboten, berging en wrakopruiming) enDockwise(verplaatsen van extreem zware offshoreplatformen) pakt niet goed uit.

Een lichtpunt blijft wel het sterke orderboek eind juni van 4,36 miljard euro tegenover 4,29 miljard eind 2018 en 3,88 miljard euro halfweg vorig jaar.


Conclusie

De forse voorziening in de kabelactiviteiten tekenden de halfjaarcijfers, maar zorgen ook voor een vertekening. Het aandeel lijkt de weg naar boven weer te hebben ingeslagen en is een flink stuk goedkoper geworden. In 2010 werd nog 2,3 keer de boekwaarde betaalt tegenover nu 1 keer. Vandaar de adviesverhoging, waardoor het aandeel ook een portefeuillekandidaat is geworden.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Koers: 18,45 euro

Ticker: BOKA NA

ISIN-code: NL0000852580

Markt: Euronext Amsterdam

Beurskapitalisatie: 2,50 miljard euro

K/w 2018: 32

Verwachte k/w 2019: 27

Koersverschil 12 maanden: -21%

Koersverschil sinds jaarbegin: -15%

Dividendrendement: 2,7%

Partner Content