Kinepolis streeft naar 100 bioscopen
Kinepolis heeft zijn vorige expansiegolf goed verteerd en zet zijn groeistrategie onverminderd voort.
De bedrijfsleiding wou er duidelijk geen saaie analistenmeeting van maken. De mededeling dat het management vindt dat de eigen middelen onderbenut worden en dat het zich klaarmaakt voor een groei richting 100 bioscopen (vandaag 48 met 517 schermen) viel niet in dovemansoren en zorgde voor heel wat extra vragen. Maar eigenlijk is het een voortzetting van de expansiestrategie van de afgelopen jaren bij met voorsprong grootste Belgische bioscoopuitbater. In drie jaar is het aantal bioscopen verdubbeld van 23 naar 48 complexen. Waarschijnlijk volgen een of meerdere grotere overnames, die mogelijk zelfs een kapitaalverhoging inhouden. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
De halfjaarresultaten bewijzen intussen dat die eerste expansiegolf vlekkeloos verlopen is. Het aantal bezoekers is in het eerste halfjaar met 4,8 procent toegenomen tot 11,8 miljoen, terwijl er in het eerste kwartaal nog sprake was van een daling met 0,8 procent. De stijging is het gevolg van de expansie. In de loop van vorig jaar opende Kinepolis liefst vijf nieuwe bioscopen in drie landen. Het filmaanbod was dan ook niet geweldig. Geen Revenant, geen Star Wars – Episode 7, maar The Beauty and The Beast, Fast & Furious 8 en Fifty Shades Darker. Enkel in Nederland, waar vorig jaar drie nieuwe bioscopen opengingen, was er een forse toename in het aantal bezoekers (+30,4% van 1,17 naar 1,52 miljoen).
Ondanks dat mindere aanbod en stralend weer in mei en juni is de omzet met 7,9 procent toegenomen, van 148,3 naar 160,1 miljoen euro. In alle landen steeg de omzet, ondanks vaak stabiele bezoekersaantallen. Enkel Brightfish (schermreclame en ook een aantal evenementen) en Kinepolis Film Distribution (KFD) zagen de inkomsten teruglopen. Voor KFD is dat een gevolg van het succes van Safety First in het eerste kwartaal van 2016. In tegenstelling tot vorig jaar is de stevige expansie nu wel verteerd in de resultaten. Dus stijgt de omzet meer dan de bezoekersaantallen, zoals we gewoon waren, maar de resultaten stijgen nog meer dan de omzet.
De toename van de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) bedroeg 11,2 procent tot 44,0 miljoen euro. Goed voor een stijging van de rebitda-marge van 26,7 naar 27,5 procent (of per bezoeker: van 3,52 naar 3,74 euro). Kinepolis blijft erin slagen de uitgaven per bezoeker op te drijven. De gemiddelde ticketprijs steeg met 2,6 procent naar 7,58 euro met daarbovenop vooral van de uitgaven in de bioscoop (popcorn & co). Die laatste gingen 8,1 procent hoger tot 3,25 euro per bezoeker. Voor het eerst in de geschiedenis telde Kinepolis in België twee maanden waarin bezoekers gemiddeld meer dan 5 euro per persoon uitgaven in de bioscopen. De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfswinst (rebit) ging er zelfs met 16,2 procent op vooruit tot 29,2 miljoen euro. De nettowinst per aandeel klom met 20,8 procent van 0,48 naar 0,58 euro.
De netto financiële schuld is wel toegenomen tegenover eind vorig jaar tot 195 miljoen euro of 2 keer de rebitda, maar in het midden van het jaar bereikt de schuldpositie meestal de piek van het jaar.
Conclusie
Kinepolis mag de rest van 2017 met vertrouwen tegemoet zien. Kinepolis is een kasmachine, maar ook meer en meer een groeimotor, waar nieuwe, grotere expansieplannen worden gesmeed. Helaas is de waardering (14 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2017) te pittig voor een koopadvies.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,32 miljard euro
K/w 2016: 32
Verwachte k/w 2017: 27,5
Koersverschil 12 maanden: +23%
Koersverschil sinds jaarbegin: +13%
Dividendrendement: 1,8%
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier