Kinepolis

Kinepolis blijft een kasmachine, maar dat zit al vertaald in de waardering. Tussentijdse marktschokken, zoals de brexit, kunnen voor een interessant instapmoment zorgen.

Kinepolis is veruit de grootste Belgische bioscoopuitbater. De groep heeft hier twaalf complexen met 148 schermen, in Frankrijk tien complexen met 120 schermen, in Nederland veertien complexen met 84 schermen, in Spanje vijf complexen met 91 schermen, in Luxemburg drie complexen met 22 schermen, in Polen één complex met achttien schermen (exploitatie door ITIT)en in Zwitserland één complex met acht schermen. De businessupdate over het eerste kwartaal was het zoveelste sterke rapport, nadat 2015 al een grand-crujaar was voor de groep.

Door het sterke filmaanbod en de extra complexen steeg het aantal bezoekers met maar liefst 26,8%, tot 6,7 miljoen. De absolute kaskraker van vorig jaar, Star Wars VII. The Force Awakens,was na The Revenant nog altijd de op één na meest bezochte film in de periode januari-maart. De rest van het persbericht leest als klassieke Kinepolis-literatuur. De totale opbrengsten zijn nog sterker toegenomen dan de bezoekersaantallen dankzij hogere opbrengsten per bezoeker, met een stijgende courante bedrijfkasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) tot gevolg en een stijging van de netto courante winst, ondanks een gestegen belastingfactuur.

In de eerste drie maanden waren er de overname van een bioscoop in het commerciële centrum van het Franse Rouen Saint-Sever, de (her)opening van Kinepolis Enschede, Groningen en Dordrecht en de voorwaardelijke goedkeuring van de overname van de Belgische Utopolis-bioscopen (complexen in Mechelen en Aarschot moeten worden verkocht). Onlangs waren er de berichten over het verkrijgen van de bouwvergunning voor een bioscoop met acht zalen in Fenouillet, in het noorden van Toulouse, en de opening van Europa’s eerste volledige laserbioscoop in het Nederlandse Breda in augustus, waarmee Kinepolis zich opnieuw bevestigd weet in zijn voortrekkersrol in innovatieve cinematechnologie.

Vorig jaar klom de omzet met 14,8%, tot 301,6 miljoen EUR, brak de rebitda-marge (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen tegenover de omzet) voorbij de magische grens van 30% (30,2%), tegenover 28,3% voor 2014, doordat de rebitda per bezoeker klom van 3,77 EUR naar 4,11 EUR. De recurrente bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen) ging met een fraaie 27% vooruit, tot 67,6 miljoen EUR, wat overeenkomt met een rebit-marge van 22,4% (was 20,3% in 2014). De winst per aandeel verhoogde met 15,7%, tot 1,55 EUR (1,34 EUR in 2014). Als we abstractie maken van 9,4 miljoen EUR voorziening die werd aangelegd voor de van de Belgische overheid verkregen excess profit ruling die de Europese Commissie als overheidssteun catalogiseert. Inclusief de voorziening zakt de winst per aandeel naar 1,20 EUR. De netto financiële schuld steeg tot 162 miljoen EUR (118,6 miljoen EUR eind 2014), of 1,8 keer rebitda. In de eerste drie maanden is de netto financiële schuld wel afgenomen door de gunstige evolutie van de kasstromen en ondanks de verdere investeringen.


Conclusie

Kinepolis blijft een kasmachine, maar dat zit vertaald in de waardering: 23,5 keer de verwachte winst voor 2016 en 12,5 keer verwachte verhouding tussen de ev en de rebitda voor 2016. Het rooskleurige langetermijnverhaal is wel intact. Tussentijdse marktschokken, zoals de brexit, kunnen de komende tijd mogelijk voor een beter instapmoment zorgen.

Advies: houden

Risico: laag

Rating: 2A

Partner Content