Kinepolis

Voorlopige koerspiek

98,21 EUR – 4B

Het afgelopen halfjaar was geen voltreffer voor de veruit grootste Belgische bioscoopuitbater (hier 11 complexen met 138 schermen; in Frankrijk 7 complexen met 87 schermen; in Spanje 3 complexen met 64 schermen; in Polen 1 complex met 20 schermen, exploitatie door ITIT; en in Zwitserland 1 complex met 8 schermen). Een zwakker lokaal aanbod in België en Frankrijk, een ver boven gemiddeld aantal sneeuwdagen in de winter en een verder slabakkende Spaanse markt leidden tot een duik van het aantal bezoekers: 8,37 miljoen bezoekers in het eerste semester, of ruim 1 miljoen minder tegenover dezelfde periode vorig jaar (-11,1%). Een absolute kaskraker zat er ook niet in het internationale aanbod, zodat ‘Iron Man 3’ met 415.000 de meest bezocht film in de Kinepolis-zalen van het eerste halfjaar van 2013 is geworden.

Maar u kent intussen al het vervolg van het verhaal. Het managementteam, onder leiding van CEO Eddy Duquenne, heeft de jongste jaren zijn strategie zo aangepast dat een lager aantal bezoekers niet langer automatisch inhoudt dat de omzet in dezelfde mate daalt, en al helemaal niet dat de winst gevoelig onder druk staat. Vandaar dat Kinepolis zich de jongste jaren heeft ontpopt tot een absolute beursster. Het nieuwste bewijs daarvan kregen we met de nieuwe halfjaarcijfers. Ondanks de daling van het bezoekersaantal met 11,1% bleef de omzetdaling beperkt tot 6,5% (109,7 miljoen EUR). Dat was een gevolg van de lichte verhoging van de gemiddelde ticketprijs tot 7,19 EUR per bezoeker (was 7,09 EUR in 2012), nog hogere gemiddelde uitgaven in de bioscoop (popcorn, frisdrank, ijsjes, dvd’s; van 2,72 naar 2,82 EUR per bezoeker) en een herstel van de schermreclame (+15,7%, onder meer door de overname van Brightfish). Zo evolueerde de rebitda-marge (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen tegenover de omzet) naar een nieuw record van 27,9%, tegenover 27,4% in de eerste helft van 2012. Dat kwam doordat de rebitda per bezoeker toenam van 3,41 EUR naar 3,66 EUR. Dat was ook een record voor het eerste halfjaar en een gevolg van enkele ontwikkelingen tijdens de jongste jaren, zoals de ‘remodelling’ van de complexen met Mega Candy’s, de digitalisering van de complexen met de doorbraak van duurdere 3D-content en meer mogelijkheden in B2B.

De recurrente bedrijfswinst (zonder eenmalige elementen) ging met 5,5% achteruit, tot 21,0 miljoen EUR, wat zorgde voor een recordrebit-marge van 19,1% (was 18,9% in eerste semester van 2012). De winst per aandeel maakt, onder meer door de forse inkoop van eigen aandelen, een sprong vooruit met 5,3%, tot 2,59 EUR (was 2,46 EUR het jaar voordien). De netto financiële schuld steeg in het eerste halfjaar wel met 17,3 miljoen EUR, tot 107,5 miljoen EUR (1,5 keer rebitda). Dat was hoofdzakelijk een gevolg van de massale inkoop van eigen aandelen door de bioscoopuitbater: in het eerste semester ruim 117.000 aandelen voor een bedrag van ruim 12 miljoen EUR. De prachtzomer 2013 deed het tweede semester van Kinepolis qua bezoekersaantallen opnieuw zwak beginnen. Onder meer de ‘Hongerspelen II’, ‘De Smurfen II’ en ‘Het Vonnis’ moeten helpen om de schade van de bezoekersaantallen zo beperkt mogelijk te houden. Verder lijkt de groep rijp om een overname te doen, maar wel met de duidelijke bedoeling om het huidige lage risicoprofiel te behouden. Geen avonturen dus.

Kinepolis is de jongste jaren opnieuw uitgegroeid tot een ware kasmachine door een fors gestegen rendabiliteit. Het aandeel heeft de voorbije jaren dan ook fors beter gepresteerd dan de markt (bijvoorbeeld 136% return versus 21% voor Bel-20-index de voorbije drie jaar). Daardoor piekte de koers boven 100 EUR in mei en augustus. Verder ondersteunt het stevige inkoopprogramma van eigen aandelen de koers. Maar de waardering wordt toch wel stilaan pittig (14 keer de verwachte winst en ruim 7 keer rebitda)zodat we op korte termijn denken dat de koers het maximum heeft bereikt. Het advies luidt daarom ‘afbouwen’ (rating 4B).

Afbouwen

Partner Content