Inditex is te modieus geworden
De voorbije tien jaar haalde het aandeel van Inditex een return van 320 procent. Maar het aandeel is te duur geworden, temeer omdat de zeer hoge marge van de modegigant toch wel onder druk staat.
Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 gesticht als fabrikant van vrouwenkleding door Amancio Ortega Gaona, die intussen de rijkste Europeaan is geworden. De groep beleefde een keerpunt in 1975, toen ze in het Noord-Spaanse La Coruña (Galicië) de eerste Zara-winkel opende. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988 in Porto. Een jaar later werd de eerste vestiging geopend in New York. Op 31 juli waren er wereldwijd 2092 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden in 93 landen.
Hoewel de groep twee derde van haar omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat de groep uit acht merken, met ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Er zijn 7405 verkooppunten – 300 meer dan twaalf maanden geleden – en ruim 150.000 personeelsleden. Online is de kledinggigant ook al op 41 markten aanwezig.
Groei dankzij businessmodel
Inditex ging in het voorjaar van 2001 naar de Madrileense beurs. Elk jaar sinds de IPO heeft de keten de winst van het jaar voordien overtroffen. Die groei dankt ze aan haar flexibele, geïntegreerde businessmodel, dat design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar afstemt. De laatste modetrends worden meegenomen in de 36.000 nieuwe items die elk jaar op de markt komen.
Twee tot zes keer per week worden de winkels bevoorraad met de nieuwste producten. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Feedback van klanten leidt eventueel tot de bijsturing van de collecties. Binnen 24 à 48 uur worden bestellingen aan winkels overal ter wereld geleverd.
Beurslieveling
Het aandeel is een beurslieveling. De beurskapitalisatie klom tussen eind 2009 en eind vorig jaar van 18 naar 100 miljard euro. De voorbije tien jaar haalde het aandeel een return van 320 procent. In de eerste zes maanden van het boekjaar 2017-2018 (afsluitdatum 31 januari) boekte Inditex een omzet van 11,7 miljard euro, of 11,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
De nettowinst is in de eerste zes maanden met 9 procent geklommen tot 1,37 miljoen euro, maar dat was beneden de gemiddelde verwachting van analisten. De brutowinst ging met 11 procent vooruit, wat een licht lagere brutomarge van 56,4 procent opleverde. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 6 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 9 procent tot 2,3 miljard euro. Bij de start van het lopende tweede kwartaal van het boekjaar bedroeg de omzetgroei 12 procent bij constante wisselkoersen.
Inditex heeft 5,5 miljard euro cash op zijn balans staan en verhoogt elk jaar zijn dividend (op 2 november wordt een interim-dividend van 1,1 miljard euro uitgekeerd, of 0,34 euro per aandeel), maar het is eigenaar van slechts enkele winkels. Voor de rest is telkens een leasingcontract afgesloten.
Conclusie
Inditex is zonder discussie topkwaliteit. Maar tegen 28 keer de verwachte winst in het boekjaar 2017-2018 en tegen 25,5 keer die voor 2018-2019, en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 17, is het aandeel duur, vooral omdat de zeer hoge marge toch wel onder druk staat. Vandaar dat we niet verder gaan dan een neutraal advies.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Rating: 2A
Munt: euro
Markt: Madrid
Beurskapitalisatie: 97,8 miljard euro
Verwachte k/w 2016: 30
Verwachte k/w 2017: 28
Koersverschil 12 maanden: -1%
Koersverschil sinds jaarbegin: -3%
Dividendrendement: 1,6%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier