Inditex
Inditex is zonder discussie topkwaliteit, die dicht bij de jaarpiek noteert.
Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 door Amancio Ortega Gaona gesticht als textielproducent van dameskleding. De groep kreeg een wending in 1975, toen in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel openging. De eerste winkel buiten Spanje kwam er in 1988, in Porto. Het jaar nadien werd een eerste vestiging in New York geopend. Vandaag zijn er wereldwijd ruim 1800 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden van 88 landen.
Hoewel de groep afgerond 2 op 3 EUR omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat de groep uit acht merken. Naast Zara zijn er Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe, met 6570 verkooppunten (+230 in de eerste negen maanden van het boekjaar) en ruim 128.000 personeelsleden (+8000 voorbije boekjaar). (De recentste cijfers dateren van 31 januari 2014.) De beursgang volgde in het voorjaar van 2001 tegen (omgerekend) 14,7 EUR.
Inditex werd een echt groeiverhaal, waarbij elk jaar sinds de IPO de winst van het jaar voordien werd overtroffen. Wat maakt van Inditex zo’n sterk groeiverhaal? Precies het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij design, productie, logistiek en verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen door het design van liefst 36.000 nieuwe items per jaar. Twee tot zes keer per week worden de winkels met de nieuwste items bevoorraad. Die winkels bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. Feedback van klanten zorgt voor eventuele bijsturing van de collecties. Binnen 24 tot 48 uur worden bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd.
Dat groeiverhaal is ook op de Madrileense beurs niet onopgemerkt voorbijgegaan. Het aandeel haalde de voorbije vijf jaar een return van 191%, terwijl de IBEX-index bleef steken op +25% en de Eurostoxx50-index op +40%. In de eerste negen maanden van het boekjaar werd een omzet van 12,71 miljard EUR of 7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar gerealiseerd. Bij constante wisselkoersen (zonder het effect van de sterkere euro) was sprake van een omzetstijging van 10,5%. Het resultaat lag in lijn met de gemiddelde verwachting van de analisten met 1,69 miljard EUR nettowinst, tegenover een analistenconsensus van 1,68 miljard EUR. Slechts een toename op jaarbasis met 1%.
De brutomarge zakte dan ook in de eerste negen maanden met 100 basispunten (1%; van 59,9 naar 58,9%, de laagste brutomarge sinds 2009. Bij de start van het lopende tweede semester van het boekjaar bedraagt de omzetgroei 14% (bij constante wisselkoersen) voor de periode 1 november tot en met 8 december, wat wijst op een versnelling van de omzetgroei. Vandaar de positieve koersreactie op de cijfers.
Conclusie
Inditex is zonder discussie topkwaliteit, die dicht bij de jaarpiek noteert. Tegen ruim 24 keer de verwachte winst 2015 en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 14 is het aandeel echter vrij duur. Het is niet met zulke aandelen dat we dit jaar het verschil kunnen maken. Vandaar de adviesverlaging en de verkooplimiet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier