Hitte en WK voetbal wegen op Kinepolis

Filmzaal Kinepolis © gf
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Niet iedereen vond de prachtzomer van 2018 zo geweldig, ondanks de uitmuntende prestaties van België op de Wereldbeker voetbal. De bedrijfstop van Kinepolis bijvoorbeeld keek maar sip naar de ticketverkoop van juli.

In augustus normaliseerde het bioscoopbezoek weer, maar de averij is behoorlijk groot. In de periode juli-september zag Kinepolis het aantal bezoekers in België met 19,2 procent dalen, van 2,02 naar 1,63 miljoen. In Frankrijk was er een daling van 13,8 procent, van 1,63 naar 1,41 miljoen.

Compensatie kwam van onder meer van Nederland, waar Kinepolis 200.000 extra tickets extra verkocht, tot 1 miljoen. Die stijging was te danken aan de overname van de NH Bioscopen begin dit jaar en de openingen van Kinepolis Jaarbeurs in Utrecht en ‘s Hertogenbosch in juni. Maar vooral Canada redde de meubels. Daar nam Kinepolis eind vorig jaar Landmark Cinemas over. De tweede grootste Canadese bioscoopgroep (11% marktaandeel) met 45 bioscopen en 317 schermen heeft een grote impact op de cijfers van de grootste Belgische bioscoopuitbater.

Zo zag Kinepolis het aantal bezoekers toch nog met 2,48 miljoen of 43 procent stijgen, naar 8,24 miljoen. Dat betekent niet dat de winst evenveel is gestegen in het derde kwartaal. Ook daar ligt de verklaring in Canada. De Canadese bioscopen zijn minder winstgevend dan het groepsmiddelde. De complexen zijn er kleiner en voor het overgrote deel gehuurd. Ze lokken gemiddeld minder bezoekers en hebben nog geen snoepwinkel die de gemiddelde omzet per bezoeker optrekt.

Canada weegt bovendien zwaar. Het is goed voor 34 procent van het aantal bioscoopbezoekers van Kinepolis (8,59 op 25,3 miljoen) en bracht de groep 44,4 procent meer bezoekers dan in de eerste negen maanden van vorig jaar. Canada is voor de groep het nummer 1 in bijdrage tot het aantal bezoekers, het nummer 2 in bijdrage tot de omzet en het nummer 3 in bijdrage tot de recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda).

Halfweg het jaar heeft Kinepolis 41,5 procent meer tickets verkocht, wat de omzet 38,5 procent hoger duwde, van 160,1 naar 221,8 miljoen euro. Daarvan kwam 60,2 miljoen of 27,1 procent van Canada. De rebitda ging 18 procent hoger, naar 51,9 miljoen euro. Daar leverde Canada 8,2 miljoen of 15,9 procent. De rebitda-marge zakte van 27,5 naar 23,4 procent. De rebitda per bezoeker ligt aan de overkant van de oceaan met 1,46 euro immers een pak onder het groepsgemiddelde, dat door Canada is gezakt van 3,74 naar 3,04 euro per bezoeker. De huur per bezoeker bedraagt in Canada zowat 1,50 euro. Daar ligt dus zowel de uitdaging als het potentieel: de gemiddelde uitgave per bezoeker in de Canadese bioscopen opdrijven. CEO Eddy Duquenne toonde zich in augustus met de presentatie van de halfjaarresultaten enthousiast over het verbeteringspotentieel. De netto financiële schuld is op 30 september nog lichtjes gestegen ten opzichte van de 305 miljoen euro of 2,67 keer rebitda op 30 juni.

Conclusie

Kinepolis blijft een van de langetermijnfavorieten, die bij een verdere beurscorrectie in 2019 naar de voorbeeldportefeuille moet. Het is nog vroeg, maar het lijkt erop dat de overname van Landmark Cinemas opnieuw een schot in de roos is, waardoor de bioscoopuitbater nog meer en kas- en groeimachine wordt en verdere expansie te verwachten valt. De waardering van het aandeel daalt (naar bijna 13 keer verwachte verhouding ev/rebitda 2019), maar is nog te hoog voor een koopadvies.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 51,10 euro

Ticker: KIN BB

ISIN-code: BE0974274061

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,39 miljard euro

Verwachte k/w 2018: 28

Verwachte k/w 2019: 23

Koersverschil 12 maanden: -13%

Koersverschil sinds jaarbegin: -8%

Dividendrendement: 1,8%

Partner Content