Fusiegroep EssilorLuxottica is topkwaliteit

© reuters

De fusie van Essilor en Luxottica, wereldwijd bekend van het zonnebrillenmerk Ray-Ban, is spectaculair nieuws. De nieuwe groep is topkwaliteit is. Beide ondernemingen passen perfect bij elkaar.

Essilor is een sterk Europees valueaandeel. De fusie van het bedrijf – of je zou het een overname kunnen noemen – met de grootste concurrent ter wereld in brillen en lenzen, het Italiaanse Luxottica, dat wereldwijd bekend is van het zonnebrillenmerk Ray-Ban, is spectaculair nieuws. De grootste producent wordt zo gelinkt aan de grootste distributeur. Aandeelhouders van Luxottica krijgen 0,461 aandelen van Essilor. Zo is er een oplossing voor de opvolging van de 81-jarige stichter, CEO en referentieaandeelhouder van Luxottica, Leonardo Del Vecchio (62% van de aandelen via Delfin Investment Company) . Hij wordt co-CEO met de 61-jarige Hubert Sagnières, de topman van Essilor. Del Vecchio wordt met de aandelenruil met 31 procent de belangrijkste aandeelhouder van EssilorLuxottica.

De nieuwe combinatie haalt samen een jaaromzet van meer dan 15 miljard euro. Ze wordt een heel dominante wereldspeler met een wereldmarktaandeel van 27,2 procent. De mededingingsautoriteiten zullen dus ook nog hun zegje moeten doen. Beide spelers vullen elkaar sterk aan. Essilor is de wereldleider in lenzen (88% van de groepsomzet in de eerste negen maanden van vorig jaar), met sterke merknamen als Crizal, Varilux en Transitions, en het breidde zijn activiteiten de jongste jaren uit richting zonnebrillen, en zonnebrilglazen en uitrusting. Luxottica was meer en meer aan het opschuiven naar de productie van lenzen, terwijl het traditioneel heel sterk stond in zonnebrillen, met onder meer de merken Ray-Ban, Oakley en de retailketen Sunglass Hut. De marktreactie was uitgelaten positief.

Essilor is zelf het resultaat van een fusie van Essel en Silor ruim veertig jaar geleden. Door de sterke groei wist Essilor eerst een stekje in de CAC40-index te veroveren. In juni 2012 werd het zelfs opgenomen in de Eurostoxx50-index. Essilor kon in 2016 dan ook voor het 24ste jaar op rij een hoger dividend betalen dan het jaar voordien. De passie en de drijfveer van het bedrijf is innovatie. Een andere drijvende kracht in de groei is zijn rol van consolidator in een zeer gefragmenteerde markt. De fusie met Luxottica bevestigt dat enkel maar. In de eerste negen maanden van 2016 heeft Essilor alweer zestien bedrijven overgenomen of er een partnerschap mee aangegaan, samen goed voor een additionele jaaromzet van bijna 205 miljoen euro.

In het derde kwartaal van vorig jaar stonden de opkomende landen voor 19 procent van de omzet in lenzen. Hier is dus nog flink wat groeipotentieel. Toch is het aandeel in 2016 in waarde gezakt doordat de bedrijfsleiding de jarenlange prognose voor een autonome omzetgroei (zonder overnames en desinvesteringen) van minstens 4,5 procent op vergelijkbare basis voor 2016 te reduceren tot 3,5 procent, vanwege een vertraging in de Amerikaanse omzetgroei (41% van de omzet uit lenzen komt uit de Verenigde Staten).


Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat de nieuwe groep EssilorLuxottica topkwaliteit is en dat beide ondernemingen perfect bij elkaar passen. Vandaar ook de erg positieve marktreactie op de aankondiging. De aandelen zijn traditioneel niet goedkoop, maar na de recente terugval van Essilor wilden we een adviesverhoging doorvoeren. De actualiteit heeft ons ingehaald. We gaan nu de afwikkeling van de fusie afwachten.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Munt: euro

Markt: Parijs

Beurskapitalisatie: 25,5 miljard euro

Verwachte k/w 2016: 31

Verwachte k/w 2017: 29,5

Koersverschil 12 maanden: +7,5%

Koersverschil sinds jaarbegin: +8,0%

Dividendrendement: 0,9%

Partner Content