Fraaie herstelrally bij Transocean
Het aandeel van Transocean herstelde fors na de appelflauwte in februari. Op lange termijn zien we nog heel wat opwaarts potentieel, maar voor de korte termijn worden we wat voorzichtiger.
Het aandeel van Transocean, de wereldmarktleider in de verhuur van olieboorinstallaties, herstelde sinds februari met ruim 30 procent. De klim van de olieprijs richting 80 dollar geeft beleggers moed dat er na jaren van kommer en kwel eindelijk betere tijden aanbreken voor de sector. Het management verklaarde bij de presentatie van het eerstekwartaalrapport dat het de eerste tekenen van dat herstel ziet, vooral in het segment van de gespecialiseerde installaties voor onherbergzame gebieden. Een vergelijkbare beweging wordt de komende kwartalen in het ultradiepzeesegment verwacht. Maar het is duidelijk dat een duurzaam herstel van minstens een tot twee jaar nodig is om het overaanbod weg te werken.
Daarvoor is een aanhoudend aantrekkelijke olieprijs nodig, die de oliebedrijven aanzet opnieuw meer te investeren in diepzeeprojecten. Ondanks de sterke prijsstijging van de olieprijs blijft het aantal nieuwe contracten nog beperkt, zowel in aantal als in tijd. Voor de crisis werden regelmatig contracten voor tien jaar afgesloten tegen tarieven boven 500.000 dollar per dag. Opvallend was dat topman Jeremy Thigpen aangaf dat hij kortere contracten verkiest, om te vermijden dat te veel capaciteit voor een lange termijn wordt vastgelegd tegen bodemtarieven. Dat wijst op een toenemend vertrouwen dat de ommekeer nakend is.
In de cijfers valt daar nog niets van te bespeuren, ook al boekte Transocean in het afgelopen eerste kwartaal eindelijk nog eens een hogere omzet dan in het vorige kwartaal: 664 miljoen tegenover 629 miljoen dollar. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 was er nog een daling met 15 procent (785 miljoen dollar). De toename tegenover het vierde kwartaal was vooral een gevolg van de overname van Songa Offshore, waarvan de vier actieve installaties (allemaal met een aantrekkelijk achtjarig contract met Statoil) vanaf 1 februari in de cijfers meegerekend zijn. Daarnaast nam Transocean in februari de laatste van vier nieuwe installaties met een tienjarig contract met Shell in gebruik. Op basis van dezelfde twee elementen rekent Transocean voor het tweede kwartaal op een omzetstijging van 14 procent tegenover het eerste kwartaal.
Ondanks de beter dan verwachte omzet boekte Transocean een hoger dan verwacht nettoverlies van 210 miljoen dollar, of 48 dollarcent per aandeel (consensus van 37 dollarcent per aandeel). Het gemiddelde dagverhuurtarief daalde op kwartaalbasis van 296.700 naar 287.600 dollar (337.700 dollar in het eerste kwartaal van 2017). De bezettingsgraad blijft historisch laag op 52 procent. De nettoschuld klom door de overname van Songa Offshore met 2,6 miljard dollar tot 7 miljard, waardoor de verhouding met de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) 2018 klimt tot een stevige 6,3 keer. Het orderboek nam toe met 3,7 miljard tot 12,5 miljard.
Transocean is vol vertrouwen dat het de komende maanden een contract kan afsluiten. Het management beklemtoonde dat cash en nieuwe schulden de voorkeur krijgen boven de uitgifte van nieuwe aandelen vanwege de verbeterende conjunctuur bij toekomstige transacties.
Conclusie
Het aandeel van Transocean herstelde fors na de appelflauwte in februari. Op lange termijn zien we nog heel wat opwaarts potentieel, maar voor de korte termijn worden we wat voorzichtiger. De weg om weer winstgevend te worden is nog lang en het aandeel is van nature zeer volatiel. In die zin bekijken we de komende weken de verkoop van de aandelen die we vorige zomer bijkochten tegen 8,05 dollar. Het aandeel blijft historisch bekeken uiterst goedkoop.
Advies: koopwaardig
Risico: hoog
Rating: 1C
Koers: 13,75 dollar
Ticker: RIG US
ISIN-code: KYG900781090
Markt: New York
Beurskapitalisatie: 6,4 miljard dollar
K/w 2017: –
Verwachte k/w 2018: –
Koersverschil 12 maanden: +31%
Koersverschil sinds jaarbegin: +29%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier