Fountain schenkt nog altijd slappe koffie

© Reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Enkel door een betere kostenbeheersing slaagt Fountain erin uit de rode cijfers te blijven. Maar de neerwaartse trend in de omzet blijkt erg hardnekkig te zijn.

De lucht blijft grijs boven Fountain, de onderneming uit Braine-L’Alleud die machines voor de distributie van warme dranken commercialiseert (vooral koffie, maar ook thee, chocolade en soepen). Na de desastreuze jaren 2013 en 2014 zijn de kosten weer veel beter onder controle, waardoor Fountain net rond break-even draait. Maar het fundamentele probleem blijft dat het bedrijf de piekomzet van 38,7 miljoen euro die het tien jaar geleden heeft gehaald, niet meer heeft kunnen verbeteren. Na een nieuwe daling met 7,4 procent in het boekjaar 2017 blijft nog 27,1 miljoen euro van de omzet over. Dat is 30 procent minder dan tien jaar geleden. Vorig jaar was het zesde jaar op rij met een lagere omzet. In 2011 draaide Fountain nog 35,7 miljoen euro.

Een lagere omzet hoeft geen drama te zijn, als de rendabiliteit overeind blijft. Maar ook daar zien we een erg negatieve evolutie. Vorig jaar boekte Fountain een recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) van 2,35 miljoen euro, tegenover nog 2,90 miljoen euro in 2016 (-18,9%). Het enige lichtpunt is dat de tweede jaarhelft een verbetering liet zien ten opzichte van de eerste zes maanden (1,25 miljoen versus 1,11 miljoen euro). De rebitda-marge zakte naar 8,7 procent, tegenover nog 9,9 procent voor het boekjaar 2016 en 11,6 procent voor 2015. Rond 2010 haalde Fountain nog rebitda-marges van 20 procent en meer. Wel positief is de heel bescheiden nettowinst van 0,4 miljoen euro, nadat de groep in het boekjaar 2016 nog een stevig nettoverlies van -4,2 miljoen euro had geleden. In 2014 was er nog een nettoverlies van 15,3 miljoen euro.

In september 2014 heeft de raad van bestuur dan ook drastisch ingegrepen. Paul Baeck, die nog maar in 2012 was aangesteld als CEO, werd ontslagen. Zijn strategische plan Kaffa 2018 bleek de doelstellingen niet te halen. Als onderdeel van dat plan had Fountain in de eerste helft van 2014 nog een stevige kapitaalverhoging doorgevoerd, waarbij de aandeelhouders voor twee bestaande aandelen op drie nieuwe aandelen konden intekenen tegen 2 euro per aandeel. Ter vergelijking: in 1999 was Fountain naar de beurs gegaan tegen 56 euro per aandeel. Die kapitaalverhoging deed het aantal aandelen toenemen van afgerond 1,7 naar 4,2 miljoen.

Fountain verliest veel kleine klanten, die weinig of niet rendabel zijn. De onderneming probeert die te vervangen door grotere klanten (vanaf 50 werknemers) en heeft daarvoor de jongste jaren nieuwe commerciële medewerkers aangetrokken. Maar die zijn er nog altijd niet in geslaagd de verlies van de kleine klanten op te vangen. De neerwaartse trend van de omzet blijkt dus erg hardnekkig te zijn en is nog altijd niet gekeerd. Langer dan verwacht nam Eugeen Beckers de rol van topman waar. Onlangs werd Patrick Rinaldi als de nieuwe CEO aangesteld. Hij heeft flink wat ervaring opgedaan bij de grote jongens in de consumptiegoederen. Maar het blijft afwachten of hij weer voor opklaringen – lees: omzetgroei – kan zorgen. De netto financiële schuld is eind 2017 gedaald van 7,67 naar 6,77 miljoen euro (2,9 keer rebitda).

Conclusie

Enkel door een betere kostenbeheersing slaagt Fountain erin uit de rode cijfers te blijven. Het aandeel maakte na de jaarcijfers wel een sprong, maar die is op een langetermijngrafiek nauwelijks zichtbaar. Om de koers van het aandeel weer fundamenteel te doen stijgen moet er ook weer omzetgroei zijn. Als dat lukt, is het aandeel vandaag erg goedkoop. Maar dat herstel is er de jongste jaren nog altijd niet gekomen. Voorlopig blijft het risico van het aandeel bovengemiddeld.

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 1,00 euro

Ticker: FOU BB

ISIN-code: BE0003752665

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 4,2 miljoen euro

K/w 2017: 10

Verwachte k/w 2018: 9

Koersverschil 12 maanden: -46%

Koersverschil sinds jaarbegin: -4%

Dividendrendement: –

Partner Content