Facebook neemt twijfels weg
Facebook stelde de aandeelhouders gerust met een sterk eerste kwartaal. Zorgen over de groei van de advertentie-inkomsten in de naweeën van het privacyschandaal verdwenen naar de achtergrond.
De merken van Facebook realiseerden tussen januari en maart bijna 15,08 miljard dollar omzet, 26 procent meer dan een jaar eerder en iets boven de consensusprognose van 15 miljard. Exclusief wisselkoerseffecten door de dure dollar zou de omzettoename zelfs 30 procent bedragen.
Inkomsten uit advertenties staan in voor 93 procent van de omzet. In die zin is dus geen sprake van diversificatie, wat bijvoorbeeld bij concurrent Alphabet, het moederbedrijf van Google, wel het geval is. Het klantenbestand is wel heel heterogeen en gespreid. Zo staan de grootste honderd adverteerders samen in voor nog geen 20 procent van de omzet.
Het aantal dagelijks actieve gebruikers klom in het eerste kwartaal met 7,8 procent op jaarbasis naar 1,562 miljard. In de Verenigde Staten en Canada was er een status quo, maar in de rest van de wereld kwamen er extra gebruikers bij. In Europa was het aantal dagelijkse gebruikers met 286 miljoen zelfs nooit zo hoog. Dat is een opsteker na de daling van vorig jaar.
Het grootste potentieel ligt in Azië en de rest van de wereld, maar die regio heeft nog een grote achterstand in omzet per gebruiker. Op groepsniveau bedraagt die gemiddeld 6,42 dollar, tegenover 5,53 dollar vorig jaar. De VS en Canada spannen de kroon met 30,12 dollar en ook Europa ligt met 9,55 dollar boven het groepsgemiddelde.
Elders is er dus nog een ruime groeimarge, zeker omdat Facebook ook op andere platformen als Instagram, WhatsApp en Messenger reclame wil verkopen. Het verdient almaar minder per advertentie, maar de groei van het aantal advertenties compenseert dat ruimschoots. De marktonderzoeker eMarketer ziet het aandeel van online-advertenties in verhouding tot de totale reclamemarkt toenemen van 50 procent nu naar 60 procent in 2023.
Gebruikers mogen zich dan weinig aantrekken van de privacyschandalen en een vermeend misbruik van de dominantie marktpositie, de mededingingsautoriteiten doen dat wel. Er hangen Facebook wereldwijd boetes boven het hoofd. Met een voorziening van 3 miljard dollar anticipeerde Facebook in het eerste kwartaal op een boete van de Amerikaanse mededingingsautoriteit Federal Trade Commission. Die overweegt een boete tot 5 miljard dollar. Dat is niet goed voor het imago van Facebook, maar financieel is er geen probleem. De groep genereerde in het eerste kwartaal een vrije kasstroom van meer dan 5,3 miljard dollar. De cashpositie nam met 10 procent toe, naar 45,2 miljard. Door de voorziening daalde de operationele winst naar 3,32 miljard dollar, tegenover 5,45 miljard vorig jaar (-39%). Daardoor kelderde ook de operationele marge op jaarbasis van 46 naar 22 procent. Exclusief die provisie bedroeg de marge 42 procent.
De nettowinst kwam met 2,43 miljard dollar of 1,89 dollar per aandeel wel flink boven de consensusverwachting van 1,62 dollar uit. Facebook liet zich niet verleiden tot hoge aandeleninkopen. Die bleven in het eerste kwartaal beperkt tot 613 miljoen dollar. De digitale marketeer zet vooral in op investeringen om zijn platformen uit te breiden. Vorig jaar verdubbelden de kapitaaluitgaven al naar bijna 14 miljard dollar. Voor 2019 wordt op een kleine toename tegenover vorig jaar gerekend.
Conclusie
Bezorgdheid over de groei van het aantal gebruikers en de advertentie-inkomsten heeft plaats gemaakt voor optimisme. De impact van de privacyschandalen bleef beperkt en dankzij de ijzersterke balans kan Facebook alle boetes met de glimlach betalen. De online-advertentiemarkt blijft groeien en Facebook is ondanks de toenemende concurrentie met voorsprong de grootste speler in dat segment. Facebook is niet goedkoop, maar de waardering blijft in verhouding tot sectorgenoten al met al nog binnen de perken.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 191 dollar
Markt: Nasdaq
ISIN-code: US30303M1027
Ticker: FB US
Beurskapitalisatie: 553,5 miljard dollar
K/w 2018: 25
Verwachte k/w 2019: 20
Koersverschil 12 maanden: +7%
Koersverschil sinds jaarbegin: +44%
Dividendrendement: –
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier