Waanzinnig duur
Facebook wordt tien jaar. Hoe kon het dat beter vieren dan met een kwartaalrapport dat de verwachtingen overtrof en dat het aandeel naar een nieuwe recordkoers katapulteerde? De koers van het aandeel is de voorbije zes maanden ruim verdubbeld, waardoor de marktwaarde van het bedrijf de grens van 150 miljard USD heeft overschreden. De moeilijke periode na de beursintroductie is niet meer dan een nare herinnering. Toch is lang niet iedereen overtuigd van het potentieel van de sociaalnetwerksite. Volgens onderzoekers van de gereputeerde Amerikaanse Princeton University zal Facebook tegen 2017 ongeveer acht op de tien gebruikers verloren hebben.
CEO Mark Zuckerberg laat het allemaal niet aan zijn hart komen. De jonge miljardair meldde vorige week dat het aantal Facebook-gebruikers in het laatste kwartaal van 2013 was toegenomen met 3,4% op kwartaalbasis, tot 1,23 miljard. Daarvan gebruikt 61,5% het sociale netwerk dagelijks. De groei van het aantal mobiele gebruikers steeg zelfs met 8,1%, tot 945 miljoen. Adverteerders trekken volop de kaart van de sociale media en Facebook kan daarvan het meest profiteren. Klassieke media, zoals televisie en geschreven pers, zijn de verliezers. De kwartaalomzet trok aan met 63% op jaarbasis, tot 2,59 miljard USD. Dat cijfer lag 63% boven de consensusverwachting. De inkomsten uit advertenties (2,34 miljard USD) dikten zelfs aan met 76% en zorgen voor het grootste gedeelte van de omzet.
De verschuiving van vaste naar mobiele toestellen is al geruime tijd aan de gang. Het is dus normaal dat de sociale media die trend volgen. De vraag was dan ook niet of ook de adverteerders dat zouden doen, maar wel wanneer. Vrijwel alle multinationals adverteren al via Facebook en hoewel het management geen aparte cijfers vrijgeeft, is het duidelijk dat ook kmo’s steeds meer hun weg naar het sociale netwerk vinden. Voor het eerst waren de mobiele-advertentie-inkomsten hoger dan die van de klassieke desktop. In het vierde kwartaal hadden mobiele advertenties een aandeel van 53%, tegenover nog 49% in het derde kwartaal en 41% in het tweede.
In 2012 was het aandeel van mobiele advertenties nog verwaarloosbaar klein. De gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) kwam uit op 2,14 USD, een klim met bijna een kwart op kwartaalbasis. Opmerkelijk is dat de ARPU veruit het hoogst ligt in de Verenigde Staten en Canada (6,03 USD). In Europa en vooral in Azië is nog veel vooruitgang mogelijk. Facebook heeft naar schatting 18% van de mobiele-advertentiemarkt in handen. Enkel Google doet beter met 53%. De commerciële doorbraak van videoadvertenties moet de volgende stap in het groeiverhaal worden. Facebook creëert ook eigen applicaties en richtte daarvoor Facebook Creative Labs op. Die apps, zoals als Messenger en het nieuw gelanceerde Paper, staan los van de socialenetwerksite, maar het is wel de bedoeling dat ze extra inkomsten genereren.
Conclusie
Tegen bijna 16 keer de verwachte omzet is het aandeel naar klassieke waarderingsmaatstaven waanzinnig duur. Dat wordt verantwoord door de groeivoeten van de voorbije kwartalen te extrapoleren. Een gevaarlijke werkwijze, heeft het verleden geleerd. Voorlopig heeft de euforie de bovenhand, maar toch doen aandeelhouders er verstandig aan stilaan hun winsten te verzilveren. Vandaar de adviesverlaging.
Advies: afbouwen
Risico: hoog
Rating: 4C
Aandelen VS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier