“Ik zie een storm en wil eromheen varen”, zegt Nicolas Saverys, de CEO van Exmar. Het afspringen van de deal met Gerevan kondigt echter moeilijker tijden aan voor de LNG-activiteiten.

De resultaten van Exmar werden in de eerste helft van het jaar nauwelijks vertekend door eenmalige elementen, zoals de verkoop van schepen, en lieten dus mooi de onderliggende winstgevendheid zien van die logistieke dienstverlener voor de aardgasindustrie. De nettowinst klokt af op 21,8 miljoen USD, of een nettowinst van 0,38 USD per aandeel. Dat is ongeveer even goed als het onderliggende resultaat in dezelfde periode van vorig jaar, wat ook wordt bevestigd door een vergelijkbare recurrente bedrijfskasstroom (rebitda). Het afspringen van de deal met Gerevan kondigt echter moeilijker tijden aan voor de LNG-activiteiten. “Ik zie een storm en wil eromheen varen”, zegt Nicolas Saverys, de CEO van Exmar. De LNG-divisie is vandaag goed voor ongeveer 40% van de ebitda van Exmar.

Naast het klassieke transport van vloeibaar aardgas pioniert Exmar met nieuwe technologie die dure landterminals in de logistieke aardgasketting overbodig maakt. In 2005 ontwikkelde Exmar tankers die vloeibaar aardgas aan boord kunnen hervergassen (zogenaamde FSRU-schepen), en nu werkt het bedrijf een schip af dat aardgas aan boord vloeibaar kan maken (zogenaamde FLNG-schepen). Een tweede project is in aanbouw.

Die activiteiten zijn echter heel kapitaalintensief, en om de risico’s te beperken en de slagkracht te verhogen, wilde Exmar de krachten bundelen met Geveran Trading, een holding van John Frederiksen actief in de LNG-business. Het nieuwe bedrijf zou Exmar LNG heten, met een belang van 60% voor Exmar. De grotere omvang en betere risicospreiding moest Exmar LNG toelaten om beter de concurrentie aan te gaan in de sector. Exmar ziet in de jongere FLNG-markt evenveel groeikansen als in de FSRU-markt. De hervergassingstechnologie werd in 2005 gelanceerd en nu zijn er wereldwijd al meer dan 20 dergelijke schepen actief. Op basis van een marktanalyse verwacht Exmar een gelijkaardige groei in de schepen die aardgas aan boord vloeibaar maken. Vooral na 2020 zou de groei snel moeten gaan dankzij kortere bouwtijden, een lagere kostprijs en een toenemende commerciële flexibiliteit van deze installaties.

Maar zoals gezegd, sprong de deal met Gerevan af, vooral omdat Gerevan verschillende nieuwe LNG-transportschepen zou toevoegen aan de vloot, terwijl Exmar in dit segment een dalende vraag en stijgende overcapaciteit ziet. De twee LNG-tankers van Exmar varen onder langetermijncontracten en genereren stabiele inkomsten. Naast de LPG-business blijft ook het transport van LPG een hoofdactiviteit van Exmar. Een vloot van 24 LPG-schepen zorgt voor 40% van de rebitda. Die rebitda daalde lichtjes in het eerste halfjaar door een groter aantal dagen dat de schepen in het droogdok doorbrachten, en door lagere prijzen en een overaanbod in het kleinere segment. Maar de rest van de vloot kan profiteren van aanhoudend stevige tarieven. De volgende maanden echter komt er ook extra capaciteit bij op de LPG-markt, vooral bij de grootste schepen.

Conclusie

Op basis van de huidige onderliggende winstgevendheid betalen beleggers 14 keer de winst en ruim 8 keer de rebitda. Dat is niet weinig, en beleggers nemen al een voorschotje op een groei van de winstgevendheid dankzij nieuwe projecten. De deal rond Exmar LNG kon helpen om waarde te creëren, maar gaat dus niet door.

Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Partner Content