Euronav

Een streepje licht

5,32 EUR – 1C↑

Het is geen nieuws dat de spelers in de sector van de olietankers donkere tijden beleven. Maar dat zit al in de koersen verrekend, en dus is het zoeken naar lichtpunten. De resultaten over het derde kwartaal van de Noorse concurrent Frontline bevatten zo’n lichtpunt. Het zit niet in de cijfers op zich, maar wel in de vooruitzichten voor het laatste kwartaal van 2013. De markt van de grote olietankers (de zogenaamde Very Large Crude Carriers of VLCC-schepen) vertoont duidelijke tekenen van beterschap, gaf het Frontline-management mee, al mogen we nog niet hopen dat het evenwicht op de markt snel zal zijn hersteld. Er zijn de afgelopen jaren te veel tankers bij gekomen die nog zijn besteld in de goede tijden, maar waar eigenlijk geen of weinig bijkomende vraag tegenover staat. Dat kan worden opgelost door de verschroting van oudere tankers, maar dat gebeurt niet of maar in beperkte mate.

De afgelopen jaren waren er te veel dagen met huurtarieven van minder dan 10 à 15.000 USD per dag. Op een gezonde markt, die toch minstens de betere spelers moet toelaten om winst te maken, zouden de tarieven zeker 20.000 à 25.000 USD moeten bedragen. De jongste weken zien we op een aantal trajecten dat de tarieven flink oplopen tot gemiddeld richting 40.000 USD per dag, zodat de perspectieven voor het vierde kwartaal gunstiger zijn. Bovendien verkocht Euronav enkele weken geleden de VLCC Ardenne Venture (fiftyfifty joint venture met Wah Kwong) voor 41,7 miljoen USD. Dat zorgde niet alleen voor 2,2 miljoen USD aan meerwaarde, het bewijst ook dat de tarieven voor tankers niet langer dalen. In het eerste kwartaal was nog sprake van een gemiddeld tarief van 21.000 USD per dag, maar in het tweede en het derde kwartaal is dat weer teruggevallen tot amper 14.200 USD en 14.000 USD per dag.

De omzet in het derde kwartaal kwam uit op 93,5 miljoen USD. Dat is 5,5% minder dan in het tweede kwartaal. Door een fors negatief financieel resultaat is sprake van een zwaar nettoverlies. Dat was -10,7 miljoen USD (-0,21 USD per aandeel) voor het eerste kwartaal, liep op tot -30,7 miljoen USD (-0,61 USD per aandeel) voor het tweede en bedraagt niet veel minder voor het derde: -27,1 miljoen USD of -0,54 USD per aandeel. En dan mogen we niet vergeten dat de FSO Africa en de FSO Asia, twee supertankers die werden omgevormd tot drijvende opslagschepen voor olie, en die zijn verhuurd aan Maersk Oil Qatar, bijna 7 miljoen USD bijdroegen aan het nettoresultaat. De tankerbusiness op zich dook dus 34 miljoen USD in het rood.

Na negen maanden geeft dat weinig opbeurende cijfers: 296,1 miljoen USD omzet (325,6 miljoen USD in dezelfde periode vorig jaar), -21,0 miljoen USD ebit (was -7,9 miljoen USD), -66,4 miljoen USD nettoresultaat of -1,33 USD per aandeel (was -54,9 miljoen USD of -1,10 USD per aandeel). Bij de aankondiging van de derdekwartaalcijfers had Euronav 41% van de VLCC-vloot ingedekt tegen een gemiddeld tarief van 15.000 USD per dag. Maar zoals aangegeven, verwachten we dat voor de rest van het trimester de vloot tegen beduidend hogere tarieven wordt ingezet. Het pluspunt is vooral dat China momenteel meer olie importeert dan de Verenigde Staten, waardoor de lichte olie van West-Afrika meer en meer naar China dan naar de VS wordt getransporteerd, wat meer mijlen aan vervoer oplevert.

De marktbasis blijft een overaanbod aan schepen, maar momenteel is minstens even sprake van een herleving. De tarieven zitten de jongste weken in stijgende lijn en de koers van Frontline klom met ruim 25% in amper twee dagen na de bekendmaking van wat rooskleurigere vooruitzichten voor het lopende kwartaal. Bovendien zien we dat de prijzen voor de tankers uitbodemen. Vandaar dat we het advies durven optrekken naar ‘koopwaardig’ (rating 1C), omdat een inhaalbeweging op de stijging van Frontline aannemelijk is. Wel enkel voor de risicobewuste belegger!

Speculatief koopwaardig

Partner Content