D’Ieteren biedt gratis winstpotentieel

© belga

D’Ieteren stelt het geduld van de belegger op de proef. De markt wacht op hogere winsten, maar de groep werkt aan groei voor de toekomst.

De recente overname van de schriftjesproducent Moleskine geeft de resultaten van D’Ieteren voorlopig geen extra zetje. In de eerste helft van dit jaar steeg de onderliggende winst met 4,9 procent, en over heel 2017 verwacht de groep een stijging van die winst met 10 procent.

De markt hoopt al een tijdje op hogere winsten, maar het geduld van de beleggers wordt op de proef gesteld. Moleskine bijvoorbeeld boekte in de eerste jaarhelft een onderliggende winst van amper 1 miljoen euro en droeg dus nauwelijks bij aan de groepswinst van 160,8 miljoen. Beleggers struikelden over dat magere resultaat van Moleskine, maar volgens het management loopt alles volgens plan. Moleskine investeert volop in toekomstige groei door zijn distributiekanalen (eigen winkels, e-commerce en groothandel) te versterken en nieuwe producten te ontwikkelen. Het personeelsbestand is met 20 procent opgetrokken. Dat zou zich vanaf de tweede helft van het jaar moeten vertalen in een sterke stijging van de verkoop en de onderliggende winst.

Moleskine is voorlopig het kleine derde broertje in de D’Ieteren-familie. Het groepsresultaat is op de eerste plaats afhankelijk van dochterbedrijf Belron, maar ook daar vraagt het management nog even geduld voor de betere gang van zaken zich vertaalt in een stijging van de winst. Over heel 2017 wordt bij een omzetstijging van 6 procent een lichte daling van de courante winst verwacht, maar ook hier is het principe reculer pour mieux sauter. De lichte daling van de winst is grotendeels het gevolg van investeringen in een betere dienstverlening en vooral van het bonusprogramma op lange termijn voor het management, wat een signaal is voor betere resultaten in de toekomst.

De markt voor de herstelling van voertuigbeglazing daalt weliswaar met 1 tot 2 procent per jaar omdat de kans op glasschade daalt door een betere kwaliteit van de wegen en een daling van de gemiddelde snelheid van het verkeer, maar Belron kan die marktdaling ruim compenseren met een verdere stijging van het marktaandeel en met hogere prijzen. Het model van Belron, gebaseerd op schaalvoordelen en sterke relaties met de verzekeraars, is moeilijk te imiteren door de concurrentie.

In deelmarkten waar Belron al een groot marktaandeel heeft, en groei dus moeilijker wordt, zoekt het uitbreidingsmogelijkheden in nieuwe activiteiten, zoals carrosserieherstelling. Om te kunnen investeren in nieuwe vormen van dienstverlening, verkoopt D’Ieteren, zoals eerder aangekondigd, een minderheidsparticipatie van Belron aan een industriële partner. Eind oktober moeten de bindende biedingen binnen zijn. D’Ieteren blijft meerderheidsaandeelhouder om zijn geloof in de toekomst van Belron te onderstrepen. Als de biedingen een mooie waardering voor Belron opleveren, kan dat de koers van D’Ieteren ondersteunen.

Bij D’Ieteren Auto valt de omzetstijging van 6,8 procent op. De merken van de Volkswagen Group verliezen wel lichtjes marktaandeel in een stijgende Belgische automarkt. D’Ieteren Auto moest ook meer promoties aanbieden om dit marktaandeel te verdedigen, waardoor de courante winst, ondanks een omzetstijging met 6,8 procent, ter plaatse trappelde. Over heel 2017 zou de onderliggende winst licht moeten stijgen.


Conclusie

Investeringen in groei bij Moleskine en het bonusplan op lange termijn bij Belron remmen de winstontwikkeling af en stellen het geduld van de beleggers op de proef. De huidige waardering houdt met een koers-winstverhouding van 10 en een ondernemingswaarde van 6,5 keer de bedrijfscashflow geen rekening met het aanwezige potentieel om de winst op te krikken. Het advies blijft daarom kopen.


Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,1 miljard euro

K/w 2016: 11

Verwachte k/w 2017: 10

Koersverschil 12 maanden: -15%

Koersverschil sinds jaarbegin: -10%

Dividendrendement: 2,6%

Partner Content