Delhaize
Delhaize heeft een duidelijk plan heeft om de achterstand op zijn concurrenten weg te werken.
De sterke klim van de dollar (USD), onder meer ten opzichte van de euro (EUR), legt de Europese bedrijven die een groot deel van hun omzet in USD verdienen, zoals Delhaize, geen windeieren. De warenhuisketen boekt ongeveer twee derde van haar omzet in USD, wat voor Delhaize impliceert dat elke stijging van de USD met 10% ten opzichte van de EUR, de winst per aandeel (in EUR) doet stijgen met ongeveer 6%.
Intussen werkt Delhaize ook consistent aan de verbetering van zijn prestaties. In de Verenigde Staten staat de groep een stuk verder met die oefening, terwijl het bedrijf in België pas begonnen is met een hoogdringende opknapbeurt. Per saldo leverde dat beter dan verwachte halfjaarcijfers op, al staat de onderliggende marge nog onder druk en daalde daardoor de onderliggende bedrijfswinst nog met 11% bij gelijkblijvende wisselkoersen.
In de Verenigde Staten werpt vooral de herpositionering van en prijsinvesteringen bij Food Lion vruchten af. De vergelijkbare omzet groeit er nu al zeven kwartalen op rij, al blijft de verkoop per vierkante meter nog achter op de concurrentie. Food Lion wil daarom investeren in het concept ‘gemakkelijk, vers, en betaalbaar’ om die kloof te verkleinen. De grote prijsinvesteringen zijn achter de rug, waardoor de onderliggende marge zich in de tweede helft van 2014 licht kan herstellen. Intussen zet ook het herstel van de Amerikaanse economie door, wat maakt dat Delhaize de volgende kwartalen nog heel wat plezier kan beleven aan zijn Amerikaanse activiteiten.
België is een ander paar mouwen. Hier staan de omzet en de onderliggende marge nog altijd onder druk door de harde concurrentie, de kostenhandicap die Delhaize moet dragen en het dalende marktaandeel. Het management kondigde in het voorjaar een zwaar transformatieplan aan, met het ontslag van 2500 werknemers en de sluiting van veertien te weinig rendabele vestigingen. Sociale onrust kan dit najaar extra wegen op de resultaten. Het zal heel wat tijd vragen om Delhaize België terug op het juiste spoor te krijgen.
In Zuidoost-Europa kon de groep het marktaandeel verhogen in Griekenland, Roemenië en Servië, wat resulteerde in een vergelijkbare omzetgroei van 5,3%. In Servië kon de dalende trend van de verkoop gestopt worden, maar Delhaize waardeerde de merknamen in Servië in het tweede kwartaal nog eens met 150 miljoen EUR af, in het spoor van de kwakkelende Servische economie. De overname van Delta Maxi in 2011 voor 932 miljoen EUR is intussen voor twee derde afgeschreven. De aandeelhouders kunnen die blunderaankoop nu positief bekijken: het inspireert het management tot een striktere kapitaaldiscipline.
Delhaize bouwt intussen dankzij de rijke kasstromen in sneltreinvaart de schuldenpositie af. Het management houdt voorlopig cash achter de hand om eventueel extra investeringen in de strategie van Food Lion te financieren. Maar als de betere verkoop in de Verenigde Staten doorzet, is een inkoop van eigen aandelen of verhoging van het dividend best mogelijk in de nabije toekomst.
Conclusie
Ondanks het koersherstel blijft Delhaize tegen 12 keer de onderliggende winst noteren met een serieuze korting ten opzichte van de concurrenten. Terwijl het bedrijf een duidelijk plan heeft om die achterstand weg te werken. De sterke kasstromen laten toe de aandeelhouders extra te vergoeden.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier