Delhaize

Met een aantrekkende omzet in de Verenigde Staten en een nieuwe winstwaarschuwing voor België blies het management van Delhaize warm en koud bij de presentatie van de jaarcijfers over 2013.

Met een aantrekkende omzet in de Verenigde Staten en een nieuwe winstwaarschuwing voor België blies het management van Delhaize warm en koud bij de presentatie van de jaarcijfers over 2013. Beleggers schrokken toch van de toenemende margedruk bij Delhaize België. De onderliggende bedrijfsmarge brokkelde in 2013 verder af tot 3,9%, en in het vierde kwartaal, ondanks de succesvolle eindejaarsverkopen, tot 3,8%. Daarbij zal het dus niet blijven. De concurrentie blijft pittig in België, wat ook Delhaize verplicht tot nog meer prijsverlagingen en promoties. Daarnaast versterkt Delhaize het assortiment om zich te onderscheiden van de concurrentie. Beide factoren zullen vooral in het eerste kwartaal van dit jaar hun tol eisen. Delhaize België was vorig jaar goed voor ongeveer een kwart van de onderliggende bedrijfswinst van de groep.

Minder aandacht is er voor de activiteiten in Zuidoost-Europa, maar daar valt een stijging van de marge te noteren bij aantrekkende omzetcijfers. Het gevolg is dat de onderliggende bedrijfswinst er vorig jaar met 9% is geklommen, tot 114 miljoen EUR. In het vierde kwartaal van vorig jaar was de winst in Zuidoost-Europa en België zelfs bijna gelijk. Met dank aan de volumegroei in Griekenland en aan de expansie in Roemenië.

Maar de cijfers van Delhaize worden in de eerste plaats gemaakt of gekraakt in de Verenigde Staten, waar twee derde van de winst vandaan komt. Ook in de Verenigde Staten is de onderliggende marge de voorbije jaren fors teruggevallen, tot amper 3% in het vierde kwartaal van vorig jaar, iets onder de verwachtingen. Maar de beleggers kunnen zich sinds enkele kwartalen optrekken aan de stijgende omzetcijfers bij Delhaize America, vooral als gevolg van een geslaagde herpositionering van Food Lion.

In het vierde kwartaal van vorig jaar steeg de verkoop met 2,3%, hoewel het gemiddelde prijspeil daalde met 0,4%. Het management maakt intussen gewag van “zeer sterke verkooptendensen” sinds begin dit jaar, al was dat deels te danken aan het strenge winterweer. Delhaize wil dat succes consolideren door de Food Lion-winkels, die vaak heel goed gelegen zijn, nog meer te profileren als aantrekkelijke buurtwinkels rond het concept “gemakkelijk, vers en betaalbaar”. Delhaize wil ook bij Hannaford blijven investeren in lagere prijzen en een versnelde expansie.

Het investeringsbudget voor dit jaar wordt opgetrokken tot 652 miljoen EUR, wat een hap uit de rijke kasstroom zal nemen. Het management schuift daarbij geen richtcijfers meer naar voren, al zou de onderliggende bedrijfswinst dit jaar rond 750 miljoen EUR moeten landen, of dus ongeveer in lijn met vorig jaar. Om die winsten te verdedigen, moet Delhaize dit jaar werk maken van enkele strategische kwesties. Een ervan is de verlaging van de kosten, zeker omdat de intensiteit van de concurrentie tussen de distributeurs niet meteen zal afnemen. Kapitaaldiscipline blijft echter, en gelukkig maar, het alfa en het omega van de nieuwe strategie.

Conclusie

De winstwaarschuwing voor Delhaize België en de wat ontgoochelende marges in de Verenigde Staten leidden tot koerscorrecties. Zulke appelflauwtes zijn ideale kansen om in te stappen, want beleggers betalen ongeveer 12 keer de winst en een ondernemingswaarde (ev) die minder dan 5 keer de bedrijfskasstroom (ebitda) bedraagt. Dat is nog altijd heel aantrekkelijk.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content