Degelijke start voor Inditex

Inditex is topkwaliteit, maar het valt niet te ontkennen dat de modegroep de voorbije jaren trager groeit. Het voordeel is dat de waardering een stuk is teruggevallen.

Inditex (voluit Industria de Diseno Textil) is de maatschappij boven de succesvolle kledingketen Zara. Inditex werd in 1963 gesticht door Amancio Ortega Gaona, ondertussen de rijkste Europeaan, als fabrikant van vrouwenkleding. In 1975 ging in het Noord-Spaanse La Coruna de eerste Zara-winkel open. De eerste winkel buiten Spanje opende in 1988 in Porto, het jaar nadien gevolgd door de eerste vestiging in New York. Op 30 april waren er wereldwijd 2128 Zara-winkels op zorgvuldig uitgekozen plaatsen in populaire steden.

Hoewel de groep 70 procent van haar omzet haalt uit de Zara-winkels, bestaat ze uit acht merken, met ook Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home (bed- en badlinnen) en Uterqüe. Ze heeft 7447 verkooppunten – één minder dan twaalf maanden voordien – in 96 landen en 150.000 personeelsleden. Ook online is de kledinggigant op de meeste markten aanwezig. De onlineverkoop steeg het afgelopen boekjaar met 27 procent tot 3,2 miljard euro. Dat komt neer op 12 procent van de groepsomzet.

Elk jaar sinds zijn IPO heeft Inditex de winst van het jaar voordien overtroffen. Dat is te danken aan het flexibele, geïntegreerde businessmodel, waarbij het design, de productie, de logistiek en de verkoop perfect op elkaar zijn afgestemd. De laatste modetrends worden meegenomen in de 36.000 nieuwe items die per jaar worden gelanceerd. Twee tot zes keer per week worden de winkels met nieuwe items bevoorraad. Die bevinden zich op vooraanstaande locaties en bieden een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Op basis van feedback van klanten worden de collecties eventueel bijgestuurd. Binnen 24 tot 48 uur worden de bestellingen van winkels overal ter wereld geleverd.

Het aandeel is een van de lievelingen van de Madrileense beurs. De beurskapitalisatie steeg sinds eind 2009 van 18 naar 78 miljard euro. Het aandeel haalde de voorbije tien jaar een totale return (koerswinst plus dividenden) van 350 procent, al zit de klad er de jongste jaren in. In het eerste kwartaal van het boekjaar 2019-2020 (afsluitdatum 31 januari) boekte Inditex een omzet van 5,92 miljard euro, of 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was wel de laagste groei in vier jaar. De nettowinst steeg met 10 procent tot 736 miljoen euro. De brutowinst steeg met 6 procent, wat een verdere verbetering van de brutomarge tot 59,5 procent opleverde (was 58,9%).

Inditex had eind april 5,3 miljard euro cash, maar is eigenaar van slechts enkele winkels. Voor de rest heeft het telkens een leasingcontract gesloten. De groep weigert mee te gaan met de concurrenten om de prijzen te verlagen. Inditex geeft dus prioriteit aan de marges boven de omzetgroei. Om voor de aandeelhouders de tragere omzet- en winstgroei te compenseren, heeft de raad van bestuur de pay-outratio (het deel van de winst dat aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd) opgetrokken van 50 naar 60 procent. Dat betekende dat het dividend over het boekjaar 2018-2019 met 17 procent is verhoogd van 0,75 naar 0,88 euro bruto per aandeel. Dat is precies het dubbele dan het dividend over het boekjaar 2011-2012.


Conclusie

Inditex is zonder discussie topkwaliteit en presteert zowel operationeel als op de beurs veel beter dan concurrent Hennes & Mauritz (H&M). Maar het valt niet te ontkennen dat de groep de voorbije jaren trager groeit. Het voordeel daarvan is dat de waardering een stuk is teruggevallen, tot 21 keer de winst voor het lopende boekjaar en een verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 13. Maar dat is nog niet goedkoop genoeg voor een positief advies.

Advies: houden/afwachten

Risico: laag

Rating: 2A

Koers: 24,94 euro

Ticker: ITX SM

ISIN-code: ES0148396007

Markt: Madrid

Beurskapitalisatie: 77,7 miljard euro

K/w 2018: 22

Verwachte k/w 2019: 21

Koersverschil 12 maanden: -11%

Koersverschil sinds jaarbegin: +11%

Dividendrendement: 2,6%

Partner Content