Deceuninck geeft weinig marge prijs

© belga

Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen voor ramen en deuren, heeft met een omzetgroei van 2,6 procent in de eerste helft van 2017 aan de verwachtingen voldaan.

Dat is een mooie prestatie, omdat een aantal wisselkoersontwikkelingen tegenzaten. Bij constante wisselkoersen steeg de omzet met 7,3 procent tot 338,7 miljoen euro. Die toename bestaat uit 8,1 procent prijsstijgingen en een betere productenmix, -0,8 procent volume en -4,7 procent wisselkoerseffecten. De positieve trend van 2015 en vorig jaar wordt dus doorgetrokken.

Zoals de jongste jaren al het geval was, is er een hemelsbreed verschil tussen de prestaties in de verschillende regio’s. De absolute uitblinker deze keer is Noord-Amerika, dat de opgaande trend doortrekt met een omzettoename van 15,2 procent tot 64,4 miljoen euro. Helaas draagt Noord-Amerika van de verschillende regio’s het minst bij aan de omzet. Turkije en andere opkomende markten leveren de grootste bijdrage met een omzet van 101,5 miljoen euro in de eerste zes maanden. Dat was wel 1,6 procent minder dan in de eerste helft van vorig jaar. De schade bleef dan nog beperkt, want de vrije val van de Turkse lira veroorzaakte een negatief wisselkoerseffect van 18,3 procent.

Het herstel op de thuismarkten in West-Europa is achter de rug, met een daling van de omzet met 3,2 procent tot 91,7 miljoen euro tot gevolg. Vooral de volumedaling met 6,7 procent valt op. Daarnaast is er de negatieve impact van het zwakke Britse pond (-10% gemiddeld in eerste halfjaar). Erg hoopvol is het herstel in Centraal- en Oost-Europa, met een omzetstijging van 6,2 procent tot 81,1 miljoen euro, inclusief een volumetoename van 2,8 procent. Het grootste zorgenkind blijft Rusland, waar de markt volgens het management met 15 procent is gekrompen.

Zoals andere industriële bedrijven had ook Deceuninck last van de stijgende grondstoffenprijzen, maar onder het bewind van CEO en referentieaandeelhouder Francis Van Eeckhout weet de groep daar voorbeeldig mee om te gaan. De toename van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) bleef weliswaar beperkt tot 0,6 procent (van 32,5 naar 32,7 miljoen euro), maar dat betekent dat Deceuninck amper rebitda-marge moest prijsgeven (van 9,9 naar 9,7%). De groep heeft opnieuw een stap vooruit gezet in operationele efficiëntie. Deels door eenmalige factoren maakte de nettowinst wel een duik van 13,1 naar 8,2 miljoen euro (-37,4%).

Tegen eind dit jaar wil de bedrijfstop de Turkse dochterondernemingen Ege Profil en Pimas (een overname uit 2014) fuseren, zodat de integratie van Pimas (een pionier in pvc-ramen in Turkije, bekend onder de merknaam Pimapen) compleet is. De nieuwe fabriek in Turkije (Menemen) is in gebruik genomen, nadat eind 2016 al een nieuwe fabriek aan de Westkust van de Verenigde Staten was opengegaan. Deceuninck kondigde de bouw van een nieuwe extrusiefabriek in Colombia aan.


Conclusie

Deceuninck heeft het erg goed gedaan in de eerste helft van dit jaar. Het aandeel is een stuk minder attractief gewaardeerd dan begin dit jaar, tegen 1,65 keer de boekwaarde, ruim 19 keer de verwachte winst en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) in de buurt van 8 voor 2017. Vandaar dat we tijdelijk een adviesverlaging doorvoeren.

Advies:houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 455 miljoen euro

K/w 2016: 29

Verwachte k/w 2017: 19,5

Koersverschil 12 maanden: +47%

Koersverschil sinds jaarbegin: +48%

Dividendrendement: 0,9%

Partner Content