Deceuninck
De beleggers reageerden positief op de meevallende kwartaalomzet van Deceuninck. Het herstel in West-Europa zette zich door. Minder florissant zijn de ontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa.
Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen, heeft een nieuwe CEO. Een verrassing is het zeker niet dat het Francis Van Eeckhout is geworden, die interim-CEO was sinds het opstappen van Tom Debusschere. In 2014 werd Gramo bvba, de holding die wordt gecontroleerd door Francis van Eeckhout, de referentieaandeelhouder van Deceuninck (26,3% van de aandelen). Die instap in het kapitaal kwam er naar aanleiding van de kapitaalverhoging voor de overname van Pimas, de pionier in pvc-raamsystemen in Turkije die actief is onder de merknaam Pimapen.
Pimapen is de bekendste naam voor kwaliteitsramen in Turkije en beschikt over een netwerk van 1200 verkooppunten. Deceuninck is al een vijftiental jaren actief in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië, en met succes. Samen zijn ze de marktleider in de op één na grootste pvc-ramenmarkt van Europa (325.000 ton volume per jaar), met de komende decennia nog flink wat groeipotentieel. Pimas beschikt over twee productievestigingen. De grootste bevindt zich in Gebze (Turkije), maar er is er sinds 2007 ook een in Rostov-on-Don (Rusland). Rusland is de grootste pvc-ramenmarkt van Europa (370.000 ton volume per jaar) en Deceuninck is daar ook al zowat een decennium actief. Het voegt de merknaam Enwin toe aan het productassortiment.
Die acquisitie beïnvloedde in belangrijke mate de jaarresultaten over 2015. Zo was er een sterke omzetgroei (+16,6%, tot 644,5 miljoen EUR). Daarvan is echter 9,3%, of meer dan de helft, het gevolg van de overname van Pimas. Bij een vergelijkbare consolidatiekring was er 7,3% omzettoename, wat toch een mooi resultaat is. Die positieve trend werd in het eerste trimester van dit jaar doorgetrokken. De omzet klom met 6%, tot 144,4 miljoen EUR, maar tegen constante wisselkoersen is sprake van 11,5% omzettoename. Onder meer door de daling van de Turkse lira (TRY) is er een groot verschil en werd de omzetgroei van 25,4% in Turkije en de opkomende landen herleid tot +7,8%. Noord-Amerika, met een groei van 15,6% (+13,0% bij constante wisselkoersen), blijft ook uitblinken.
Het herstel op de thuismarkten in West-Europa zette zich in de eerste drie maanden door met 10,3% omzetgroei. Minder florissant blijven de ontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa. Daar zagen we een verdere krimp in het zakencijfers met 6,9% (-4,8% bij constante wisselkoersen). Hier is het grootste zorgenkind nog altijd Rusland. Ook werd beslist de verkoop van producten met een lagere marge in Centraal-Europa geleidelijk aan af te bouwen. Vorig jaar zagen we een spectaculair herstel van de rendabiliteit, met een klim van de recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, ebitda zonder eenmalige elementen) met 54%, tot 56,5 miljoen EUR, wat overeenkomt met een rebitda-marge van 8,8%. De nettowinst sprong van 10,5 naar 13,3 miljoen EUR (0,098 EUR per aandeel). Er werd een brutodividend van 0,025 EUR per aandeel uitgekeerd.
Conclusie
De markt reageerde positief op de meevallende kwartaalomzet. Het Deceuninck-aandeel blijft redelijk gewaardeerd tegen 1,1 keer de boekwaarde, tegen 16,5 keer de verwachte winst en tegen een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) in de buurt van 7 voor 2016. Maar een uitblinker zien we er de komende tijd niet in.
Advies:houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Aandelen België
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier