Deceuninck

De forse investeringen die Deceuninck doet, zijn belangrijk voor de komende jaren. Als die op kruissnelheid komen, kan de groei van de groep verrassen.

Met een omzetgroei van 0,9 procent in het derde kwartaal kon Deceuninck, de West-Vlaamse producent van pvc-profielen voor ramen en deuren, niet helemaal aan de verwachtingen voldoen. Maar negatieve wisselkoersschommelingen spelen daar een grote rol in. Tegen constante wisselkoersen is er een omzettoename van 3,1 procent. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg de omzet van Deceuninck met 4,1 procent tot 498,7 miljoen euro. Die groei bestaat voor 3,6 procent uit een volumestijging, voor 4,9 procent uit prijsstijgingen en een betere productenmix, en voor -4,5 procent uit wisselkoerseffecten. Deceuninck trekt de positieve trend van 2015 dus door.

Net zoals de voorbije jaren is er een hemelsbreed verschil tussen de resultaten in de verschillende regio’s. Turkije en de andere opkomende markten blijven sterk presteren, met een omzettoename van 8,8 procent in het derde kwartaal en zelfs met +11,9 procent bij constante wisselkoersen. Ook Noord-Amerika trekt de opgaande trend door, maar bescheidener, met een vooruitgang van 2,3 procent. Het herstel op de thuismarkten in West-Europa heeft zich niet verder doorgezet, en dat is een tegenvaller. Deels door de negatieve impact van de brexit op het consumentenvertrouwen zakte de omzet in het derde kwartaal met 0,9 procent. Teleurstellend zijn de ontwikkelingen in Centraal- en Oost-Europa, met een verdere omzetkrimp met 6,1 procent. Het grootste zorgenkind is nog altijd Rusland, maar dat heeft ook te maken met de strategie om producten met lagere marges geleidelijk uit het aanbod te halen.

Dat beleid is een van de strategische accenten onder de nieuwe CEO, Francis Van Eeckhout. Via de holding Gramo bvba is hij ook de referentieaandeelhouder, met meer dan een kwart van de aandelen. Van Eeckhout stapte in het kapitaal van Deceuninck bij de kapitaalverhoging voor de overname van Pimas, de pionier van pvc-raamsystemen in Turkije. Pimapen, de merknaam van Pimas, is het bekendste merk van kwaliteitsramen in Turkije en het beschikt over een netwerk van 1200 verkooppunten. Deceuninck is al vijftien jaar met succes actief in het bruggenhoofd tussen Europa en Azië. Samen zijn ze nu het nummer één op de tweede pvc-ramenmarkt van Europa, en voor de komende decennia blijft er nog flink wat groeipotentieel over. Minder positief is dat via Pimas ook sterk aanwezig is in Rusland, de grootste pvc-ramenmarkt van Europa.

Belangrijk voor de komende jaren zijn de forse investeringen die Van Eeckhout doet. Zo ging op 22 oktober een nieuwe fabriek open aan de Westkust van de Verenigde Staten. Ook in Menemen in Turkije wordt een nieuwe fabriek gebouwd. In het persbericht over de tradingupdate werd de benoeming gemeld van Paul Thiers, de ex-topman van Unilin (QuickStep), tot de nieuwe onafhankelijke voorzitter van de raad van bestuur van Deceuninck.


Conclusie

Het aandeel van Deceuninck is redelijk gewaardeerd tegen 1,2 keer de boekwaarde en 17 keer de verwachte winst voor 2017, en tegen een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) in de buurt van 7 voor dit jaar. We zien ruimte voor een aangename groeiverrassing als de investeringen op kruissnelheid komen. Daarom hebben we het aandeel onlangs opgenomen in de Inside Selectie.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 325 miljoen euro

K/w 2015: 15

Verwachte k/w 2016: 21

Koersverschil 12 maanden: +3%

Koersverschil sinds jaarbegin: -1%

Dividendrendement: 1,0%

Partner Content